DPG Media koopt Sanoma Nederland voor bijna half miljard euro

Sanoma Nederland heeft onder meer Donald Duck en NU.nl in bezit. DPG Media, voorheen De Persgroep, is eigenaar van de Volkskrant, Trouw en Het Parool.
Het hoofdkantoor van Sanoma in Hoofddorp.
Het hoofdkantoor van Sanoma in Hoofddorp. Foto Lex van Lieshout/ANP

Het Finse mediaconcern Sanoma verkoopt zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media, voorheen bekend als De Persgroep, voor 460 miljoen euro. Dat maakten beide bedrijven dinsdagochtend bekend. Onder meer NU.nl, Donald Duck en Libelle komen dan in handen van de Belgische uitgever, die al eigenaar is van onder andere de Volkskrant, Trouw, Het Parool en het AD.

Sanoma Nederland draaide in 2018 een omzet van 424 miljoen euro en is verreweg de grootste tijdschriftenuitgever van Nederland. Het bedrijf met het hoofdkantoor in Hoofddorp heeft bijna negenhonderd werknemers. DPG Media Nederland heeft een omzet van 746 miljoen euro. Er werken 2.795 mensen. DPG bezit al enkele grote Vlaamse tijdschriften zoals Dag Allemaal en Humo.

Vermoedelijk verdwijnen er banen door de overname, zegt topman Erik Roddenhof van DPG Media Nederland tegenover NU.nl. „We geloven in synergie. Dus ja, dat heeft impact.” Precieze aantallen noemt hij niet.

Met de overname consolideert de Nederlandse mediamarkt verder. Eerder ging Wegener, dat onder meer Eindhovens Dagblad en De Stentor uitgeeft, al op in DPG Media. De Belgische uitgever Mediahuis, eigenaar van NRC Media, nam TMG over, de uitgever van onder meer De Telegraaf. Talpa Media van John de Mol kocht SBS en persbureau ANP.

Naast SBS verkocht Sanoma ook Linda-publicaties aan Talpa. Kleinere tijdschriften gingen naar uitgevers New Skool Media en Pijper.

Vuist tegen Google en Facebook

In het persbericht van DPG Media zegt Roddenhof dat door de overname zijn bedrijf „een vuist” kan maken in de strijd om digitale advertenties, een markt die volgens hem vooral gedomineerd wordt door Google en Facebook. Roddenhof: „Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. (…) Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.”

Opvallend is dat Sanoma in zijn persbericht zegt dat de papieren publicaties die het verkoopt juist „moeilijk te converteren” zijn naar digitaal. Door de verkoop wil het minder afhankelijk worden van papier.

Met de overname komt een einde aan achttien jaar Finse aanwezigheid in het Nederlandse medialandschap. Sanoma blijft wel in Nederland actief, maar zal zich alleen nog richten op de educatieve tak van het bedrijf, Sanoma Learning. Topman van Sanoma Nederland Rob Kolkman wordt per 1 januari de directeur bij dat bedrijfsonderdeel.

De Autoriteit Consument & Markt moet de overname nog goedkeuren. Daarbij wordt gekeken of de samenvoeging niet leidt tot te veel macht bij één partij in het medialandschap. Ook de ondernemingsraden moeten nog hun advies uitbrengen. De verwachting is dat de transactie, als alle seinen op groen gaan, in het derde kwartaal van volgend jaar is afgerond.

Journalistenvakbond NVJ maakt zich zorgen over de geplande overname. Algemeen secretaris Thomas Bruning zegt tegenover persbureau ANP te vrezen voor de medewerkers en freelancers en voor de pluriformiteit van het Nederlandse media-aanbod.