Recensie

Recensie Film

‘Huisvrouwen 2’ is conservatief komisch over vrouwenlevens

Komedie In ‘Huisvrouwen bestaan niet’ wordt uitstekend geacteerd, ondanks een script vol clichés. Met de emancipatie van de vrouw heeft de film het een beetje moeilijk.

Jelka van Houten, Eva van de Wijdeven en Loes Luca in ‘Huisvrouwen bestaan niet 2’.
Jelka van Houten, Eva van de Wijdeven en Loes Luca in ‘Huisvrouwen bestaan niet 2’. Foto Arjo Frank Kievits

Kunnen uitstekende actrices een verbijsterend slecht idee voor een film ten goede keren? Als je ziet wat Jelka van Houten, Eva van de Wijdeven en Loes Luca van Huisvrouwen bestaan niet 2 weten te maken… Wow! Er zijn momenten dat je echt gaat geloven in en geven om deze moeder en twee dochters verdwaald in een misverstand van een film. Het is op zich al opmerkelijk dat een film waarin alles om Moederdag draait met Kerst wordt uitgebracht, maar een kniesoor die dáárop let.

Lees ook de recensie van Huisvrouwen 1: Leuke dynamiek tussen de drie hoofdrolspeelsters

Verbazingwekkender zijn de clichés die de revue passeren rondom oudere vrouwen van de vrijgevochten generatie en hun dochters die tobben met carrière en gezin. Heeft Marjolein (Van Houten) een verkapte midlifecrisis? Zal Gijsje (Van de Wijdeven) erin slagen om carrièrevrouw van het jaar te worden? En och nee, moeder (Luca) trouwt toch niet met die charlatan?

De grondtoon is conservatief: als oma toch eens niet zo promiscue was, en zich oma durfde laten noemen. En als Marjolein toch geen verkapte bindingsangst had. En Gijsje een stapje terug wilde doen. Veel van de achterliggende beelden en emoties zijn reëel, maar films als deze die ze onder het mom van komedie in schetsmatige scènetjes blijven uitvergroten zonder hun hoofdpersonen voorbij de horizon te brengen, doen stapje voor stapje elke vorm van emancipatie teniet.