Nieuwe maatschappijen kunnen toch niet geweerd worden van Lelystad Airport

Het kabinet kan toch geen nieuwe luchtvaartmaatschappijen weren. Eerder liet de minister weten dat alleen vluchten die verhuizen van Schiphol naar Lelystad welkom zijn.
Lelystad Airport wordt uitgebreid om plaats te bieden aan vluchten naar populaire vakantiegebieden.
Lelystad Airport wordt uitgebreid om plaats te bieden aan vluchten naar populaire vakantiegebieden. Foto Koen van Weel/ANP

Het kabinet kan toch geen nieuwe luchtvaartmaatschappijen weren van Lelystad Airport. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) maandag laten weten in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van Kamervragen van de Partij voor de Dieren. Dit botst met eerdere beloftes. In december vorig jaar zei de minister nog dat het kabinet ernaar streeft geen nieuwe luchtvaartmaatschappijen toe te laten. Alleen maatschappijen die nu op Schiphol vliegen, zouden mogen verhuizen naar Lelystad. Ook werd in die maand in de Kamer een motie aangenomen, mede ondertekend door regeringspartijen ChristenUnie, CDA en D66, die Lelystad verbiedt nieuwe maatschappijen aan te trekken.

Lees ook: Wizz Air: wij vliegen in een Toyota Prius met vijf mensen erin

Het „volledig uitsluiten van verkeer dat niet afkomstig is van Schiphol” is niet mogelijk in verband met EU-concurrentieregels, aldus de minister. In de brief schrijft Van Nieuwenhuizen rekening te houden met een groei van vluchten van nieuwe maatschappijen van ongeveer 10 tot 20 procent. „In verband met de schaarse capaciteit op Schiphol zullen luchtvaartmaatschappijen zich naar verwachting maximaal inzetten om slots op Lelystad Airport te bemachtigen”, schrijft de minister op basis van een marktonderzoek van het bureau M3.

Lelystad Airport zou volgens het oorspronkelijke plan moeten fungeren als overloopluchthaven voor Schiphol door vakantievluchten over te nemen. Schiphol zou dan ruimte kunnen bieden aan vluchten die relevant zijn voor het mondiale netwerk van de luchthaven en KLM. Maar ook luchtvaartmaatschappijen die niet vliegen op Schiphol bleken geïnteresseerd in Lelystad Airport. Zo liet de Hongaarse maatschappij Wizz Air in november in NRC al weten verder te willen uitbreiden naar Lelystad Airport. Diederik Pen, operationeel directeur van het bedrijf, zei dat de Nederlandse regering Wizz Air niet kan weren.

Lees ook: De moeizame weg naar opening van Lelystad Airport