Brieven

Red de ongepantserde medeweggebruiker

Illustratie
Illustratie Cyprian Koscielniak

Met instemming las ik dat Bas van Putten suv-hater is geworden (De suv, die zou verboden moeten worden, 30/11). Voor met name de meer welvarende doelgroep van 60+ is suv’en bijna vanzelfsprekend geworden. Aan de buren wordt de hoge instap uitgelegd als hét argument. Herinnert u zich nog de extra grote auto, nodig voor het trekken van de caravan?

Ze zijn echter maatschappelijk nog slechter dan Van Putten aantoont. In de stad beschouwt de suv (‘socially unacceptable vehicle’) zich als onevenredig rechthebber op openbare ruimte. Met twee wielen op de stoeprand staan; in smalle straten mag de fietser de stoep op; en in een parkeergarage kunnen buurautobestuurders alleen ‘via het dak’ de auto in of uit, tenzij de suv twee parkeerplaatsen inneemt.

En dan het weggedrag. In Duitsland wordt een suv vergeleken met wapenbezit en Straßenpanzer genoemd; hij straalt immers macht uit naar de ‘ongepantserde’ medeweggebruiker. Hoog tijd voor pittige belastingmaatregelen om al deze negatieve maatschappelijke effecten te ontmoedigen. De huidige belastingen zijn vooral gericht op de schatkist en het stimuleren van elektrisch rijden gericht.

Per saldo is dit maatschappelijk verdienmodel mislukt; zoals bekend compenseert de extra suv-uitstoot de nul-uitstoot van fossielvrije auto’s volledig.