Facebook in beroep in zaak nepadvertenties De Mol

Facebook zegt dat het vonnis over het weren van nepadvertenties voor bitcoins waarin John de Mol voorkomt, vragen oproept.
Facebook zegt dat het vonnis uit november „technische en juridische vragen” oproept.
Facebook zegt dat het vonnis uit november „technische en juridische vragen” oproept. Foto Alastair Pike/AFP

Facebook gaat in beroep tegen het vonnis over het weren van nepadvertenties voor bitcoins waarin media-ondernemer John de Mol voorkomt. Het sociale medium maakte vrijdag bekend dat het vonnis uit november „technische en juridische vragen” oproept die Facebook aan de rechter wil voorleggen. De rechtszaak werd aangespannen door De Mol.

Facebook zegt niet aan alle eisen uit het vonnis te kunnen voldoen. „Zo moeten we bijvoorbeeld bij het filteren ook naar de ‘landing pages’ op andere websites kijken, terwijl deze niet onder onze controle staan”, aldus het bedrijf. Een landing page is de pagina waar de bezoeker terechtkomt na het klikken op een link.

Wat zit er achter bitcoinadvertenties? Lees hier ons onderzoeksverhaal

De Mol was naar de rechter gestapt om valse Facebook-advertenties te laten verwijderen waarin hij zogenaamd mensen aanraadt geld te investeren in bitcoins. Ook de foto’s van onder anderen Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato werden gebruikt bij dergelijke reclames. De Amsterdamse rechtbank oordeelde in november dat Facebook „alles moet doen wat in zijn vermogen ligt om de advertenties te weren en te voorkomen dat deze weer opduiken”.

‘Vertrouwen in een goede afloop’

In een schriftelijke reactie noemt De Mol het „tekenend voor de houding van Facebook” dat het bedrijf in hoger beroep gaat. „Het zou Facebook sieren als het bedrijf zich bij het oordeel van de rechter zou neerleggen”, zegt hij. „Dat oordeel is immers voor een belangrijk deel ingegeven door consumentenbescherming en dat zou ook bij Facebook hoog in het vaandel moeten staan.”

De Mol zegt vertrouwen te hebben in „een goede afloop” van het hoger beroep dat nu wordt aangetekend. „Ik ga ervan uit dat de rechter ook in hoger beroep Facebook zal dwingen alle benodigde maatregelen te nemen om de misleidende advertenties tegen te gaan.”