Ombudsman Rotterdam gaat zelf ouderenvervoerder Trevvel onderzoeken

Vervoer Er zijn zoveel klachten over het vervoer van kwetsbare Rotterdammers dat er naast het meldpunt ook een eigen onderzoek komt.

Foto ANP
Foto ANP

Ombudsman Anne Mieke Zwaneveld begint maandag een eigen onderzoek naar de vervoersorganisatie Trevvel, naast het eerder aangekondigde meldpunt. „We hoorden van zoveel grieven, dat ik een meldpunt mét eigen onderzoek noodzakelijk vind om integraal zicht te krijgen op de misstanden – los van de incidenten.”

De ombudsman ontving tientallen klachten over de Rotterdamse vervoersorganisatie die namens de gemeente het ouderen-, gehandicapten- en leerlingenvervoer regelt. „Normaal gesproken bellen mensen ons, maar nu hebben we besloten ook zelf de boer op te gaan.”

Voor het onderzoek zal Zwaneveld met haar team plekken bezoeken waar veel gebruikgemaakt wordt van de vervoersorganisatie, zoals bejaardentehuizen en speciaal onderwijsinstellingen. Het is de tweede keer sinds Zwaneveld in 2010 ombudsman werd, dat ze zich genoodzaakt voelt op eigen initiatief een onderzoek ter plaatse te starten. De vorige keer, in 2015, was dat vanwege het Rotterdamse beleid dat mensen die een uitkering krijgen een ‘tegenprestatie’ moeten leveren.

Eigen onderzoek is nodig, omdat de ombudsman reden heeft om aan te nemen dat er een groot aantal niet geregistreerde misstanden is. „Dat heeft deels te maken met angst, omdat de gedupeerden afhankelijk zijn van de organisatie waar ze over klagen. En ik merk inmiddels ook een soort gelatenheid; men heeft het gevoel dat klagen niet helpt.”

Het rommelt al sinds Trevvel in januari 2018 begon met het vervoer. Het gros van de klachten gaat over te laat komen, slechte communicatie en niet passend vervoer. „Het eerste halfjaar regende het klachten. Daarna zou ook het leerlingenvervoer bij hen terechtkomen, dus ik hield mijn hart vast. Dat ging een periode wonderbaarlijk goed, maar toen namen klachten weer toe.”

„Zo hadden we eens een man op bezoek die langskwam om te praten over zijn ervaringen met Trevvel”, vertelt Zwaneveld. „Hij had voor de heen- en terugweg vervoer ingepland met drie kwartier ertussen voor zijn verhaal. Het vervoer van de heenweg kwam te laat. Onderweg naar ons belde de chauffeur van de terugweg dat hij al, te vroeg, klaarstond.”

Het onderzoek duurt drie maanden en loopt tegelijkertijd met het al eerder aangekondigde meldpunt, dat ook maandag opent. Aan het meldpunt was behoefte omdat gedupeerden van Trevvel tot dan toe op drie plekken terecht konden: de gemeente, Trevvel zelf en de ombudsman. Daardoor was er geen overzicht. „Dat willen we met het meldpunt creëren.”

Het meldpunt is een initiatief van de ombudsman zelf. Ze besloot tot het meldpunt nadat Trevvel half november opnieuw in opspraak raakte. Een oude vrouw zou haar been op twee plaatsen gebroken hebben mede door nalaten van een chauffeur, meldde Rijnmond. De chauffeur ontkent dit overigens.

Leefbaar Rotterdam, die al eerder aan de bel trok over Trevvel, zegt naar aanleiding van het incident met de vrouw in een raadsvergadering te willen stoppen met de organisatie. D66, die zelf onderzoek deed naar Trevvel, stelt dat een dossier moet worden opgebouwd voor gestopt kan worden. De gemeente heeft vijf onderzoeken lopen, daar hoopt wethouder Sven de Langen (CDA, zorg) „nog voor het kerstreces” duidelijkheid over te verschaffen.

De directeur van Trevvel, Arno van Haasterecht, juicht het onderzoek en meldpunt toe. „Als er dingen mis zijn of fout gaan, dan is het alleen maar goed dat daar onderzoek naar wordt gedaan. Eén kanttekening: ik heb niet hetzelfde beeld, dat wij veel klachten krijgen. Als je kijkt naar het klachtenpercentage, zijn we marktconform.”