‘Elektrisch rijden op punt van doorbreken bij particulieren’

Volgens de ANWB overweegt meer dan de helft van de Nederlanders op termijn elektrisch te gaan rijden. De doorbraak is wel „sterk afhankelijk” van aanschafsubsidies.
Meer dan de helft van de Nederlanders overweegt om op termijn elektrisch te gaan rijden, blijkt uit een nieuw onderzoek van ANWB.
Meer dan de helft van de Nederlanders overweegt om op termijn elektrisch te gaan rijden, blijkt uit een nieuw onderzoek van ANWB. Foto Marco de Swart/ANP

Meer dan de helft van de Nederlanders overweegt in de toekomst een elektrische auto aan te schaffen. Dat blijkt donderdag uit de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. De verkeersorganisatie stelt op basis van de derde editie van de monitor dat „elektrisch rijden op het punt van doorbreken staat op de particuliere markt”. Momenteel worden elektrische auto’s vaak zakelijk geleased.

Van de ondervraagden zegt 5 procent van plan te zijn binnen twee jaar een elektrische auto aan te schaffen. Meer dan de helft, 56 procent, overweegt dat op termijn te gaan doen en iets meer dan een op de drie consumenten heeft op dit moment interesse in elektrisch rijden. Dat komt door een groeiend aanbod van betaalbare elektrische auto’s en een stijgende actieradius, meldt de ANWB. En hoewel elektrische auto’s over de gehele levensduur gemeten nog steeds 2 tot 3 procent duurder zijn dan gewone auto’s daalt dat prijsverschil. Vorig jaar waren elektrische auto’s nog 6 procent duurder.

Of de doorbraak er komt hangt sterk af van de aanschafsubsidie op nieuwe en tweedehandse elektrische auto’s, nuanceert de ANWB. Aangekondigde modellen moeten ook daadwerkelijk op de markt verschijnen.

Lees ook: Moeten we nu elektrisch gaan rijden of toch nog even wachten?

Belemmeringen

Ondanks de positieve ontwikkelingen zien consumenten toch nog flink wat belemmeringen. Het aandeel Nederlanders dat geen interesse heeft in elektrisch rijden is het afgelopen jaar juist gegroeid, van 23 naar 28 procent. Van de bezwaren tegen elektrisch rijden is de hogere aanschafprijs het belangrijkste. Maar Nederlanders maken zich ook zorgen over de actieradius van elektrische auto’s en vragen zich af of het laadpalennetwerk wel toereikend is.

Het kabinet wil via kortingen en subsidies elektrisch rijden stimuleren, zodat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch aangedreven zijn. Onder meer een tijdelijke aanschafsubsidie en een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting liggen op tafel. Rijden in auto’s met een benzine- of dieselmotor wordt minder aantrekkelijk gemaakt, door accijnzen te verhogen.

Begin dit jaar reden er volgens er volgens het CBS bijna 45.000 volledig elektrische auto’s in Nederland en zo’n 94.000 hybride elektrische auto’s, een stijging van 16 procent vergeleken met vorig jaar. Deze 139.000 voertuigen vormen 1,6 procent van het totale aantal van 8,5 miljoen personenauto’s in Nederland.

Lees ook: Populaire, onzuinige suv doet milieuwinst elektrische auto teniet

Correctie (5 december 2019): In een eerdere versie van dit artikel stond dat volgens het CBS begin dit jaar 56.000 volledig elektrische auto’s rondreden. Het juiste aantal is 45.000. Dat is hierboven aangepast.