Met zo’n laars hóór je dat je loopt

Van de straat Van de catwalk naar onze kledingkast. Voor welke modetrends wij vallen en waarom. Deze keer: cowboylaarzen.

Foto's Cora Bronkers en Allard Faas

Wat?

In de serie altijd weer terugkerende klassiekers: de cowboy- of westernlaars. Twee jaar geleden werd hij na jaren afwezigheid in het mode- en straatbeeld weer onder de aandacht gebracht door modehuizen als Céline, Givenchy, Chloé en vooral Calvin Klein, waar Raf Simons toen net was aangesteld als creatief directeur en die Americana als overkoepelend thema had genomen. Dat het nog enige tijd duurde voor de cowboylaars echt weer werd gedragen, zei misschien iets over het succes van Simons, of liever gezegd: het gebrek daaraan. In december 2018 werd hij ontslagen wegens tegenvallende resultaten.

Een veel succesvollere promotor van de westernstijl is ‘hiphop-cowboy’ Lil Nas X, wiens Old Town Road dit jaar alle Billboardrecords brak. De twintigjarige muzikant ziet er niet alleen fantastisch uit in zijn westernoutfits, hij is ook een van de mensen die de aandacht heeft gevestigd op de in de Amerikaanse geschiedenis genegeerde zwarte cowboy.

Voor vrouwen is er dit jaar een nieuwe versie op de markt: tot op de knie, en met een redelijk hoge hak. Maar eigenlijk is elke cowboylaars prima, van elke leeftijd. Het zijn neus en hak die een schoen doen verouderen, maar bij de cowboylaars zijn juist die twee behoorlijk consistent.

Foto’s Cora Bronkers en Allard Faas

Wie?

Christopher de Gast (30, fotograaf) kocht zijn laarzen tweeënhalf jaar geleden in country & westernhoofdstad Nashville. Dit paar van 150 dollar was het enige dat betaalbaar was. De Gast draagt ze zo regelmatig dat hij ze al vaak heeft moeten laten herstellen. Behalve dat hij ze mooi vindt, vindt hij het ook „lekker dat je hóórt dat je loopt. En een klein hakje loopt beter dan een platte schoen.”

Amber Meis (20, rechtenstudent) kwam dit jaar in aanraking met westernlaarzen doordat ze op festivals werkte in de stand van kledingmerk Moost Wanted. „Zij stylen veel met die laarzen.” Dit paar kreeg ze opgestuurd van Naked, om ze te promoten op haar Instagram-account, maar ze heeft ook een paar uit een tweedehandswinkel.

Kapper in opleiding Troy Mooijekind (19) vindt het „nice om verschillende verschillende kledingstijlen met elkaar te combineren”. Deze smalle laarzen met metalen neus, die hij een paar maanden geleden voor 15 euro kocht op het Waterlooplein in Amsterdam, contrasteren goed bij zijn late-jarentachtigoutfit. Mooijekind werd voor de aanschaf geïnspireerd door de catwalk en celebrities in cowboylaarzen.

Ook Floor Geleijns (23, productiemanager bij commercials en films) vond haar laarzen op het Waterlooplein. „Ik was al even op zoek, het leek me lekker om mee op rond te stappen op festivals en ik had zin ze bij een jurkje te dragen. Ik heb eerder laarzen via Marktplaats gekocht, maar die zaten te krap. Deze waren iets te groot, maar ik heb er op aanraden van de verkopers een zooltje in gedaan.”