Recensie

Recensie Muziek

Maxo Kream is rappend zonder beats op zijn best in Bitterzoet

Maxo Kream heeft stuiterende beats, maar overtuigt a capella het meest, bleek in Amsterdam.

Energiek en grommend: rapper Maxo Kream in Bitterzoet
Energiek en grommend: rapper Maxo Kream in Bitterzoet Jesse Koch.

De helft van zijn 29-jarige leven stond rapper Maxo Kream op de straten van Houston, naar eigen zeggen om te gangbangen. Muziek zag hij als een kans om de straat te verlaten. Op een koude maandagavond in december speelt hij in de Amsterdamse Bitterzoet.

Het optreden in Amsterdam is onderdeel van de vijf exclusieve shows die Maxo Kream speelt in Europa. Zodra hij het podium opkomt ziet het publiek een rijmend monster; een wilde baard, een aantal dikke kettingen om zijn nek en een gouden grill in zijn mond die hij regelmatig blootlacht. Zijn energieniveau is hoog en slaat meteen over op het publiek.

Dat laatste zorgt ervoor dat Maxo kan leunen op de beats en de sfeer, in plaats van op zijn vaardigheden. Al snel volgen de hiphopclichés elkaar in rap tempo op. Na tien minuten in de set staat hij al met ontbloot bovenlijf op het podium, heeft de dj continu een pistoolschot-sample onder zijn vingers, vraagt Kream het publiek de moshpit te openen vóórdat het bijbehorende nummer is gestart en gaat hij op de typische Amerikaanse-rapper-in-Amsterdam-tour. „Dit is mijn eerste keer hier, dus jullie snappen wel dat ik net aan de paddenstoelen heb gezeten toch?”

Even lijkt het alsof hij zijn kruit te snel heeft verschoten en rapt Maxo maar halve zinnen. De show wordt in het middenstuk vooral gemaakt door een groep jongens die vooraan staat en continu zorgt voor een broeierige energie.

Hij gaat los op oudere tracks

Echt los gaat het weer als zijn oudere tracks voorbijkomen. Daarin is een geluid te horen dat typisch is voor de regio waar hij vandaan komt; de trage, zuidelijke bounce zorgt ervoor dat hij zich niet kan verschuilen achter wilde drumpatronen en echt moet laten horen dat hij alle zinnen feilloos kan rappen.

En als zijn dj richting het einde van de show regelmatig voortijdig de beat stopt, is de bewijzingsdrang weer helemaal terug. Hongerig grommend haalt Maxo Kream a capella alsnog zijn gram. Minder clichés toepassen had de show naar een balletje meer kunnen slepen.