NS wil wifi-tracking gebruiken bij zoeken naar zitplaats

Het bedrijf wil wifi- en CO₂-sensoren inzetten om te meten hoeveel reizigers zich in wagons bevinden en waar nog zitplekken zijn.
Applicatie van de NS die informatie geeft over de drukte in de trein.
Applicatie van de NS die informatie geeft over de drukte in de trein. Foto Remko de Waal/ANP

De NS wil signalen van de telefoons van reizigers gaan gebruiken om de verdeling van vrije zitplaatsen in treinen aan te geven. Tegen dagblad Trouw zegt Udo Oelen, bij het spoorbedrijf verantwoordelijk voor privacy, dat gekeken wordt of dergelijke wifi-tracking rechtmatig is.

Het spoorbedrijf kijkt nu op sommige trajecten naar het gewicht van de wagons om te bepalen waar nog plek is, maar die ‘zoeker’ is niet nauwkeurig genoeg, stelt Udo Oelen in de krant. Volgens hem is het prettiger voor reizigers als zij meer kunnen zitten en is het ook beter voor de veiligheid als „mensen zich over de trein verspreiden”.

De NS wil daarom gaan peilen hoeveel telefoons in elk rijtuig wifisignalen uitzenden. Reizigers kunnen de verdeling van vrije plekken over de trein dan onder meer met kleurcodes zien in de app van NS. Om het aantal telefoons te tellen worden de voor elke telefoon unieke MAC-adressen gebruikt. Deze techniek wordt nu al gebruikt op sommige stations.

Meerdere meetsystemen

Het is nog niet duidelijk wanneer de wifi-tracking zal worden ingezet, zegt een woordvoerder tegen NRC. Het spoorbedrijf heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gevraagd te toetsen of de methode is toegestaan. Het AP laat weten „kritisch” te zijn over wifi-tracking, omdat daarbij persoonsgegevens worden verwerkt. „Het is aan de NS om een afweging te maken of zij met deze verwerking aan de privacyregels voldoen”, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Bij het bepalen van de zitplaatsen in de treinen gaat het NS niet om informatie over individuele reizigers, stelt Oelen in Trouw. Het systeem zal daarom de MAC-adressen van de telefoons en andere apparaten zoals laptops of tablets niet opslaan. Om de vrije plaatsen beter te vinden, wordt ook gekeken of CO₂-gehaltes in rijtuigen een indicatie kunnen geven van hoeveel mensen zich in een wagon bevinden.

Op stations maakt NS gebruik van wifi-tracking en geanonimiseerde gegevens om de aantallen reizigers en de looproutes in kaart te brengen, zo staat op de website. Daarbij wordt alleen gebruikgemaakt van wifi; het is mogelijk om mobiele apparaten ook via Bluetooth te volgen, maar dat doet NS niet.

Wifi-tracking wordt verder ook door gemeenten ingezet om bezoekers in drukke wijken te volgen. Bedrijven maken er gebruik van om marketing aan te passen op het publiek dat op een locatie aanwezig is.