Amazon en Bol.com verwijderen decoraties met Auschwitz-afbeeldingen

Op Amazon waren kerstversieringen en andere producten te koop met daarop foto’s van Auschwitz. Ook Bol.com is gestopt met de verkoop van een canvas met een afbeelding van Auschwitz.
Het treinspoor richting de toegangspoort van Auschwitz-Birkenau.
Het treinspoor richting de toegangspoort van Auschwitz-Birkenau. Foto Kacper Pempel/Reuters

Amazon heeft zondag kerstversiering en andere producten verwijderd met daarop afbeeldingen van concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. Dat gebeurde nadat het Auschwitz Museum daar eerder op de dag op Twitter screenshots van plaatste en de webwinkel erop wees dat de producten met afbeeldingen van het nazikamp in Polen „nogal verontrustend en respectloos” waren.

Op de kerstversieringen die op Amazon te verkrijgen waren staan afbeeldingen van de toegangspoort, gebouwen van het kamp achter prikkeldraad en een treinwagon. De externe verkoper biedt meer dan tweehonderd vergelijkbare producten aan met foto’s van bezienswaardigheden uit de hele wereld, waaronder Amsterdam en Venetië. Dezelfde verkoper bood ook een flessenopener met een foto van Auschwitz aan.

De producten werden enkele uren later door Amazon verwijderd. Daarna trof het museum meer spullen met afbeeldingen van Auschwitz aan, ook van een andere verkoper, die inmiddels ook verwijderd zijn. Het is onduidelijk hoelang de producten te koop waren. De verkoper die de kerstversieringen aanbood, is met andere producten nog actief op Amazon.

Twitter avatar AuschwitzMuseum Auschwitz Memorial Selling „Christmas ornaments” with images of Auschwitz does not seem appropriate. Auschwitz on a bottle opener is rather disturbing and disrespectful. We ask @amazon to remove the items of those suppliers. https://t.co/0uG2JG558e https://t.co/ucZoTWPk1W

Ook op Bol.com

Maandag gebeurde iets vergelijkbaars met de Nederlandse webwinkel Bol.com. Op deze site was een canvas te bestellen met een afbeelding van Auschwitz. Nadat kritiek ontstond op Twitter heeft Bol.com de producten verwijderd. Producent MuchoWow heeft via de webwinkel bekendgemaakt dat de Auschwitz-canvassen het onbedoelde resultaat waren van een geautomatiseerd systeem.

MuchoWow maakt canvassen met allerlei afbeeldingen van beroemde locaties, van de Sagrada Familia tot Stonehenge. Het bedrijf heeft zijn excuses aangeboden aan iedereen die die de canvassen „als kwetsend heeft ervaren” en zegt te stoppen met de productie omdat het geen geld wil verdienen aan dit onderwerp.

Twitter avatar bol_com bol.com @rechterzijde Zij geven aan: “Wij bieden onze excuses aan iedereen aan die dit als kwetsend heeft ervaren. Wij stellen alles in het werk om onderwerpen zoals deze of andere afbeeldingen met een negatieve lading nooit weer te verwerken op producten.” 2/2