‘Elektronische rijhulpsystemen in auto’s zijn nog niet veilig genoeg’

Onderzoeksraad Veiligheid

Er is nog veel mis met elektronische rijhulpsystemen in nieuwe auto’s. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het donderdag gepubliceerd rapport Wie stuurt? – Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer.

Fabrikanten introduceren systemen voordat ze volledig ontwikkeld zijn, bestuurders weten vaak niet wat deze wel of niet kunnen. Bovendien sluiten de eisen van de overheid niet goed aan en wordt er te weinig geleerd van ongevallen.

Nieuwe auto’s hebben steeds vaker rijhulpsystemen zoals een noodstopsysteem en adaptive cruise control, waarbij de auto automatisch afstand houdt tot de voorganger. Hierdoor worden meerdere taken van de bestuurder overgenomen door de auto. De overheid hoopt dat deze systemen bijdragen aan het terugbrengen van het aantal verkeersslachtoffers, maar de OVV wijst er nu op dat de regelgeving moet worden aangescherpt.

Terwijl rijhulpsystemen bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen, gebruiken fabrikanten deze nu om meer nieuwe auto’s te kunnen verkopen, aldus de Onderzoeksraad. Fabrikanten zouden consumenten die een nieuwe auto kopen beter moeten voorlichten over de werking van een hulpsysteem. Hetzelfde geldt voor software-updates. Verder moet de overheid beter zicht krijgen op de werking van de moderne systemen.