Onderzoeksraad: rijhulpsystemen auto’s nog niet veilig genoeg

Auto’s nemen steeds vaker taken van bestuurders over. Volgens de Onderzoeksraad is er met rijhulpsystemen vaak nog veel mis.
Archiefbeeld van een autodisplay met adaptive cruise control.
Archiefbeeld van een autodisplay met adaptive cruise control. Foto Rex Tokeshi-Torres/AP

Er is nog veel mis met elektronische rijhulpsystemen in nieuwe auto’s. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een donderdag gepubliceerd rapport. Fabrikanten introduceren systemen al voordat ze volledig ontwikkeld zijn, bestuurders weten vaak niet wat deze wel of niet kunnen. Bovendien sluiten de eisen van de overheid niet goed aan en wordt er te weinig geleerd van ongevallen.

Nieuwe auto’s hebben steeds vaker rijhulpsystemen zoals een noodstopsysteem en adaptive cruise control, waarbij de auto automatisch afstand houdt tot de voorganger. Hierdoor worden meerdere taken van de bestuurder overgenomen door de auto. De overheid hoopt dat deze systemen bijdragen aan het terugbrengen van het aantal verkeersslachtoffers, maar de OVV wijst er nu op dat de regelgeving zeker nog moet worden aangescherpt.

Terwijl rijhulpsystemen bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen, gebruiken fabrikanten deze nu om meer nieuwe auto’s te kunnen verkopen, aldus de Onderzoeksraad. Fabrikanten zouden consumenten, die een nieuwe auto kopen, beter moeten voorlichten over de werking van een hulpsysteem, stelt de OVV. Hetzelfde geldt voor software-updates. Verder moet de overheid beter zicht krijgen op de werking van de moderne systemen en moet de huidige wetgeving op Europees niveau hierop worden aangepast.

Lees ook: Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet

Onvoldoende ontwikkeld

Hulpsystemen reageren soms inadequaat omdat de technologie onvoldoende is ontwikkeld, stelt de OVV. Zo zien sommige noodremsystemen een pijlwagen bij werkwerkzaamheden over het hoofd. Van bestuurders wordt verwacht dat zij ingrijpen wanneer dit nodig is. „Dit vergt concentratie terwijl automatisering juist minder alert maakt”, schrijft de Onderzoeksraad. Ook hebben automobilisten niet altijd door of een hulpsysteem daadwerkelijk is ingeschakeld.

Daarnaast wijst de Onderzoeksraad op de beperkte ondersteuning van software-updates. Nieuwe auto’s gaan ruim twintig jaar mee, terwijl fabrikanten software veelal maximaal vijf jaar ondersteunen. Als er wel een software-update wordt uitgevoerd, is het voor bestuurders niet altijd duidelijk welke gevolgen dit heeft voor de functionaliteit van een hulpsysteem. Momenteel bestaat er nauwelijks regelgeving voor deze software.

Autobranchevereniging RAI laat in een reactie weten bezig te zijn met verbeteringsmaatregelen, waaronder een betere voorlichting, en de aanbevelingen van de Onderzoeksraad te zullen bespreken.