Al een tijdje was Julie Vermare (24) uit Gouda op zoek naar betaalbaar tuinmeubilair. Toen Blokker eerder dit jaar uitverkoop hield kwam dat dan ook goed uit. De loungeset die zij op het oog had, bestaande uit een tafel, bank en kussens, was afgeprijsd van 399 naar 115 euro.
Het magazijn in Gouda zou die dag om tien uur openen, Vermare stond om kwart voor negen klaar. Toen nog met een man of dertig, een uur later waren het er honderden. „Ik stond vooraan en kon geen kant meer op. De menigte kwam steeds verder naar voren, tot het helemaal klem stond.”
Toen de deuren opengingen probeerde iedereen zich tegelijk door de smalle opening te wurmen. ‘Niet duwen!’ schreeuwden sommigen. „Maar iedereen duwde en trok wel, zo erg dat ik amper lucht meer kreeg.” Toch zette ze door, en een half uur later kwam zij naar buiten met haar loungeset. De politie was toen al gearriveerd. Om iedereen naar huis te sturen en het verkeer te regelen. Dat stond namelijk vast tot op de snelweg. Vermare: „De mensen waren woest dat zij niet meer naar binnen mochten.”
Komende vrijdag houden minstens 165 winkels in Nederland uitverkoop. Dan is het Black Friday, een uit de VS naar Europa overgewaaide koopjesdag. Winkels stunten met prijzen, kortingen lopen op tot zo’n 70 procent.
Maar uitverkopen lopen nog wel eens uit de hand. Een half jaar voor de run op Blokker in Gouda moest de politie eraan te pas komen bij een uitverkoop van schoenenwinkel Shoebaloo in Amsterdam. Daar dreigden mensen met elkaar op de vuist te gaan om sterk afgeprijsde schoenen.
Ook draadloze oordopjes, ter waarde van 115 euro, bleken onlangs reden tot gekte. Bij de opening van MediaMarkt Leidschendam zouden de eerste honderd bezoekers die gratis krijgen. „Iedereen rende naar binnen en liep elkaar omver. Sommigen sloegen elkaar en sprongen over de kassa”, zegt Kevin Koppen (15) uit Rijswijk, één van de aanwezigen. Ook hier moest de politie te hulp schieten om de opgehitste mensenmassa rustig te krijgen.
Het is misschien lastig te begrijpen dat een uitverkoop zo kan escaleren. Toch is „gek gedrag bij koopjes” goed te verklaren, zegt Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie aan Radboud Universiteit Nijmegen. En het kan volgens haar iedereen overkomen. Dit zijn de triggers voor chaos bij een uitverkoop.
-
We zijn bang om iets mis te lopen
De eerste trigger voor een koopjesrel is de opzettelijk gecreëerde schaarste van een product, zegt Vonk. Als mensen iets graag willen hebben, willen ze het nog liever als er niet genoeg is voor iedereen. Dit overkwam Kevin Koppen met de oordopjes van MediaMarkt. Hij wilde die best hebben, maar niet graag genoeg om zijn zakgeld eraan uit te geven. „Bij de uitverkoop wilde ik ze wel erg graag.”
Het ‘schaarste-effect’ is een gevolg van FOMO (fear of missing out), zegt Willemijn van Dolen, hoogleraar marketing aan de Universiteit van Amsterdam, ze zijn bang iets te missen. Hetzelfde gebeurt als een aanbieding van korte duur is. Verkopers gebruiken dit effect ook online: daar zetten ze een aflopende timer bij een aanbieding, of de waarschuwing dat tegelijkertijd met jou drie anderen dezelfde hotelkamer bekijken. Maar bij webwinkelen blijven die anderen een abstract getal en zit je in wezen in je eentje op de bank, zegt Van Dolen. In een fysieke winkel zijn de concurrenten dichtbij en staan ze om je heen. Dat versterkt het gevoel van onrust.
-
Zo lang in de rij staan moet wel wat opleveren
Ook het ‘investeringseffect’ speelt een rol in de aanloop naar een koopjesrel. Kevin Koppen stond om half één ’s nachts bij de MediaMarkt die om negen uur ’s ochtends zou opengaan. Vermare stond ruim een uur voor opening bij Blokker. Als mensen ergens eenmaal tijd of moeite in hebben gestoken is het lastig om los te laten, zegt Vonk. Ook al blijkt gaandeweg dat de beloning die tijd of moeite niet waard is. Van Dolen voegt toe dat dit komt omdat mensen over het algemeen bang zijn om iets te verliezen. „En hoe meer je er al in hebt geïnvesteerd, hoe meer je verliest als je opgeeft.”
Zo kan het dat je je in een chaos stort waar je je normaal verre van zou houden. Vermare dacht er geen moment aan om de onstuimige mensenmassa te verlaten zonder tuinset. „Ik stond immers al ruim een uur te wachten.” Dit terwijl ze zegt dat ze überhaupt niet gegaan was als ze had geweten dat de uitverkoop zo uit de hand zou lopen.
-
We kopiëren elkaars gedrag
Gedrag is besmettelijk, zegt Vonk. Mensen conformeren zich continu onbewust aan het gedrag van de mensen om hen heen. „Ze nemen bijvoorbeeld elkaars looptempo over op straat. Of eten en drinken meer of minder als tafelgenoten dat doen.” Ook als ergens een bepaalde stemming heerst, neem je die over. „We zijn hier allemaal vatbaar voor, ook al denken we dit vaak niet van onszelf.”
Zet je bij een uitverkoop een hoop mensen bij elkaar die zijn beïnvloed door het schaarste-effect en het investeringsgevoel, dan doet deze ‘sociale besmetting’ de rest. Als een groepje begint met wat duwen en trekken, escaleert dit zo tot onbeheersbaar massa-gedrag. Vermare herkent het. „Ik bleef eerst rustig, maar begon vanzelf mee te doen aan het geduw.” Kevin Koppen: „Ik probeerde kalm te blijven, maar op een gegeven moment werd ik boos. Toen begon ook ik te duwen, te trekken en lukraak om mij heen te slaan.”
-
Helder nadenken lukt niet meer
Een chaotische situatie berooft mensen van het vermogen om weloverwogen keuzes te maken. Vonk: „We vragen ons niet meer af of dit is hoe we willen zijn en of het gewenste product die gekte wel rechtvaardigt.” Van Dolen beaamt: „Je kunt bij zo’n uitverkoop niet even weglopen om te bedenken hoeveel je voor het koopje overhebt.”
Stimuleren van helder denken is dan ook de sleutel in het voorkomen van een koopjesrel, stellen de deskundigen. Van Dolen adviseert bezoekers van een uitverkoop om van tevoren goed na te denken over waar hun grenzen liggen. Ook is het goed om iemand mee te nemen om je daaraan in het vuur van de strijd te herinneren.
Voor verkopers die hun uitverkoop liever niet zien escaleren heeft Vonk het advies om spiegels op te hangen. „We weten uit onderzoek dat als mensen zichzelf zien, dit het zelfbewustzijn verhoogt. Ze gaan nadenken over zichzelf en over hun normen en waarden. Zodat ze zich sneller afvragen: ‘Wat sta ik hier idioot te doen?’”