Rotterdam heeft een Klimaatakkoord

Duurzaamheid De gemeente heeft bijna vijftig ‘klimaatdeals’ gesloten met bedrijven en instellingen. Maar onder veel plannen staat nog geen handtekening.

De haven is verantwoordelijk voor 90 procent van de uitstoot van Rotterdam en voor 20 procent van heel Nederland.
De haven is verantwoordelijk voor 90 procent van de uitstoot van Rotterdam en voor 20 procent van heel Nederland. Foto Jerry Lampen

Het Rotterdamse Klimaatakkoord – het speerpunt van het college – is af. Bijna vijftig ‘klimaatdeals’ tussen de gemeente en bedrijven en instellingen moeten de broeikasuitstoot in de stad en haven in 2030 gehalveerd hebben.

Maar een groot deel van de plannen bestaat alleen nog uit intenties van bedrijven en investeerders en de financiering ervan is onduidelijk. Van de beoogde uitstootverlaging in 2030 (grofweg 15.000 kiloton CO2) is bijna eenderde nog onzeker, blijkt uit een presentatie door GroenLinks-wethouder Arno Bonte (energietransitie) deze week. „Dat is wel het risico, dat we uiteindelijk ergens stranden”, zei hij.

In navolging van het nationale klimaatakkoord heeft het Rotterdamse college het afgelopen jaar gewerkt aan lokale plannen. Er waren vijf thematische klimaattafels voor bijvoorbeeld de haven en gebouwde omgeving. Er zijn ruim honderd bedrijven en organisaties bij betrokken.

Havengebied

De grootste vermindering van de CO2-uitstoot moet uit havengebied komen. De haven is nu verantwoordelijk voor 90 procent van de uitstoot van Rotterdam en voor 20 procent van heel Nederland.

Energietransitie moet ook armoede bestrijden

Op korte termijn moet al de energie-infrastructuur worden aangepast, zoals verzwaring van het elektriciteitsnet, aanleg van transport voor CO2 en waterstof plus uitbreiding van warmtenetten. De kosten daarvan zijn geraamd op 1,5 miljard euro en moeten uit publiek geld komen. Uit privaat geld moet de komende jaren 4 à 5 miljard euro gëinvesteerd worden om bedrijven in de haven te verduurzamen. Een ‘versnellingshuis’ moet innovatie in de haven stimuleren, met bijvoorbeeld het zoeken van financiering of het wegnemen van belemmerende wet- en regelgeving.

De elf klimaatdeals voor de stad volgen de ambities om deze collegeperiode 10.000 woningen van het aardgas te halen en 15.000 woningen te verduurzamen. Voor twee projecten ligt er een ondertekende overeenkomst: in Groot-IJsselmonde worden 1.950 woningen aangesloten op het warmtenet en in Pendrecht worden 750 woningen aardgasvrij gemaakt.

‘Boetiek Hotel’

Vastgoedbedrijf Manhave uit Rotterdam streeft in 2030 naar een klimaatneutraal bezit, staat ook in het akkoord. In de omgeving van de Kruiskade willen zij in 2023 een groot, duurzaam ‘boetiek hotel’ openen met een publieke daktuin.

De klimaatdeals op het gebied van mobiliteit zijn ook nog intenties, staat in het akkoord. Bij woningcomplexen, bedrijven en treinstations moeten ‘hubs’ komen voor elektrische deelauto’s en deel(bak)fietsen. Ook worden bewoners geholpen om lokale coöperaties op te zetten om voertuigen te delen. Om het autoverkeer terug te dringen moet de Nieuwe Binnenweg eenrichtingsverkeer worden, zoals eerder al bekend.

Het college investeert deze periode 150 miljoen euro in de energietransitie. Of het Rijk gaat bijdragen en hoeveel is nog onduidelijk, zei Bonte. De kosten om de stad en haven in 2050 klimaatneutraal te maken worden geraamd op vele miljarden euro’s. Het merendeel van het geld zal moeten komen van bedrijven en investeerders.