Taxichauffeurs stappen naar de rechter om Tesla’s met mankementen

Tesla-taxi’s

De Tesla’s die vanaf 2014 als klimaatvriendelijke taxi vanaf Schiphol rijden, moeten om de haverklap terug naar de garage wegens mankementen. Dat blijkt uit onderhoudsrapporten die vijf chauffeurs jarenlang bijhielden.

De chauffeurs van het bedrijf Schipholtaxi schaften de Tesla Model S aan om met voorrang passagiers vanaf de luchthaven te mogen vervoeren. Tesla vertelde hen dat de elektrische auto’s geschikt zijn voor het intensieve gebruik als taxi. Maar uit de onderhoudsoverzichten blijkt dat de auto’s al na een paar maanden problemen kregen, zoals loslatende knipperlichten, afbrekende sensoren en klikkende geluiden bij het sturen en remmen. Binnen een jaar ontstonden ook serieuzere gebreken, zoals remmen die niet functioneerden of verroesten, uitvallende motoren, oplaadproblemen en openvliegende deuren. Eén chauffeur moest in drie jaar 33 keer terug. Bij de reparaties waren de chauffeurs hun auto kwijt en konden ze niet werken.

Lees ook: In 3 jaar moest de taxi 33 keer terug naar Tesla

De onderhoudsrapporten maken deel uit van een rechtszaak die vier chauffeurs hebben aangespannen tegen Tesla. Zij willen de aanschafprijs van ruim 86.000 euro terug. Tesla stelt dat auto’s die „zeer intensief” gebruikt worden logischerwijs ook sneller slijten. Ook bood Tesla ver na de garantietermijn gratis onderhoud.

Economie pagina E6-7