Damesparka kopiëren heeft consequenties voor The Sting

Economie & recht Deze rubriek belicht elke week kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Ditmaal: civiel recht

Kledingketen The Sting kopieerde een parka van modemerk Krakatau (niet de jassen op de foto)
Kledingketen The Sting kopieerde een parka van modemerk Krakatau (niet de jassen op de foto) Foto iStock

Kledingwinkelketen The Sting wil voor het winterseizoen een aansprekende damesjas op de markt brengen. De Nederlandse keten is onder de indruk van een door modemerk Krakatau gemaakte damesparka. The Sting stuurt een exemplaar van de parka naar China met de vraag of men daar een soortgelijke jas kan produceren. Dat is geen probleem. De nieuwe jas hangt dit najaar in de 53 vestigingen van de winkelketen en is online te koop.

Het valt Krakatau op dat de parka wel erg veel gelijkenis vertoont met hun eigen model. In beide gevallen gaat het om een damesparka met los te dragen binnenjas, die via een onzichtbaar magneetsysteem aan de buitenkant bevestigd kan worden. Zakken zitten op dezelfde plek en de Chinese producent heeft zelfs het minuscule Krakatau-logo op een plastic stoppertje aan het capuchonkoord terug laten komen.

Het in Hongkong gevestigde Krakatau exploiteert merkrechten via een Nederlandse bv en stapt naar de rechtbank Gelderland. Daar eist het bedrijf onder meer dat The Sting onmiddellijk stopt met de auteursrechtinbreuk door het vervaardigen, verkopen en in voorraad hebben van de betreffende damesjas.

De voorzieningenrechter constateert dat veel elementen van de Krakatau-parka op vrijwel gelijke wijze in de jas van The Sting terugkomen. En dus verbiedt de rechtbank verdere verkoop van de parka. Ook moet de kledingwinkel inzicht bieden in het aantal reeds verkochte jassen. Tenslotte dient The Sting – en dat is uitzonderlijk – de daadwerkelijk gemaakte advocatenkosten van ruim 40.000 euro van het modemerk te vergoeden.

Uitspraak: ECLI:NL:RBGEL:2019:5227