Thuiskok

Geroosterde groenten

Veganisten adviseert Ajda Mehmet om de halloumi te vervangen door stevige tofu en de honing door ahornsiroop. De couscous kunt u het best stomen, dan is die het lekkerst.

Verwarm de oven voor tot 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Doe alle groenten, inclusief de halloumi, in een grote kom. Meng de harissa met de olijfolie en schenk het oliemengsel over de groenten. Let op dat alle groenten en halloumi gelijkmatig worden bedekt. Schuif de groenten op de beklede bakplaat. Houd de halloumi nog even apart. Breng de groenten op smaak met een beetje zout en zet de bakplaat in de oven. Rooster de groenten 20 tot 30 minuten tot ze helemaal gaar en goudbruin zijn. Voeg gedurende de laatste 10 minuten de halloumi toe.

Maak intussen de dressing. Meng de olijfolie met de granaatappelmelasse, de honing, de rodewijnazijn en het citroensap. Roer de knoflook, kappertjes, granaatappelpitjes en gehakte kruiden erdoor en zet de dressing aan de kant. Kook de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verdeel de couscous over vier kommen. Voeg de groenten, zodra ze gaar zijn, evenredig toe. Sprenkel de vinaigrette erover en serveer meteen.