Uit verdwijnen van XS4ALL ontstaat Freedom Internet

Internetprovider Als opvolger van het verdwijnende XS4ALL komt provider Freedom Internet begin 2020 met zijn eerste verbinding.

Freedom Internet moet de ‘spirituele’ opvolger worden van XS4ALL.
Freedom Internet moet de ‘spirituele’ opvolger worden van XS4ALL. Foto Ramon van Flymen/ANP

De internetprovider die is ontstaan na het protest tegen het verdwijnen van het merk XS4ALL, gaat Freedom Internet heten. De initiatiefnemers zeggen met een bijzondere bedrijfsstructuur, samenwerking met digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom en een charter waarin de uitgangspunten van de onderneming zijn vastgelegd op een andere manier internet aan te bieden dan andere providers. De plannen voor het bedrijf zijn maandag gepresenteerd, de eerste internetverbindingen moeten begin 2020 zijn gelegd.

Het nieuwe bedrijf moet de ‘spirituele’ opvolger worden van XS4ALL, dat in 1993 voortkwam uit een tijdschrift voor hackers. Het bedrijf werd in 1998 overgenomen door KPN, maar veel gebruikers waardeerden de principiële opstelling van de provider in bijvoorbeeld privacykwesties.

Nadat KPN begin dit jaar had aangekondigd dat het merk zou gaan verdwijnen, tekenden 55.000 mensen een petitie voor het behoud van XS4ALL. Die petitie bleef zonder het gewenste gevolg. Daarop begonnen de initiatiefnemers een crowdfundingsactie, met het doel 2,5 miljoen euro op te halen. Dat lukte in vier dagen.

Freedom Internet belooft geen informatie te gebruiken voor marketing of advertenties, het op te nemen voor vrijheid van meningsuiting en een vrije pers, en zo veel mogelijk gebruik te maken van opensourcesoftware. Om na te gaan of die principes worden nageleefd, is een stichting in het leven geroepen. Die ‘Stichting Appeltaart’ wordt aandeelhouder, en heeft als taak de bv Freedom Internet aan de vastgelegde waarden te houden. Daarnaast is er de samenwerking met Bits of Freedom, onder meer eigenaar van de domeinnaam Freedom.nl.

Freedom Internet zegt 25.000 klanten nodig te hebben om uit de kosten te komen. Het streven is naar 60.000 klanten in drie jaar. (NRC)