Opinie

Is ‘vroempartij’ een algemeen bekende term?

Week van de hoofdredactie Dit was de week waarin de ‘vroempartij’ zich voorzichtig voorbereidde op een verlaging van de maximumsnelheid.

Is ‘vroempartij’ een algemeen bekende term? De koppenmakers op de redactie namen dat deze week kennelijk iets te gemakkelijk aan. Het artikel ‘Langzamer rijden verdeelt ‘vroempartij’’ werd online minder gelezen dan je zou verwachten.

Dus deden we een A/B-test: werkt een andere kop beter? Uiteindelijk kozen we voor ‘Bij de VVD heeft niet iedereen afscheid genomen van hard rijden’. En inderdaad: nu vond het artikel online opeens een veel groter publiek. De discussie over het terugbrengen van de maximum snelheid op snelwegen van 130 tot 100 kilometer per uur raakt lezers, dat hadden we al eerder geconstateerd.

Overigens: de vondst ‘vroempartij’ kwam niet van de auteur van het stuk, politiek redacteur Barbara Rijlaarsdam. Het was een citaat van premier Rutte, die meer dan eens beloofde dat zijn VVD de ‘vroempartij’ zou blijven. Intussen is de VVD-top bezig de achterban voor te bereiden op matiging: niet langer 130 maar 100 kilometer per uur maximaal op de snelweg. Dat lukt dus nog niet helemaal.

Deze maatregel ligt dezer dagen op tafel in het kabinet als mogelijke ingreep om de uitstoot van stikstof te beperken. Met een forse reductie van de veestapel is het de enige maatregel om snel de blokkade van een groot deel van de 18.000 bouwprojecten op te heffen, die stil liggen sinds de wetgeving van de overheid over stikstof te laks bleek.

VVD-coryfee Johan Remkes suggereerde deze optie eerder al. In een commentaar deze week maakte NRC ook zelf de balans op: honderd kilometer per uur is een acceptabel offer.

Dinsdag noteerden Rijlaarsdam en Rik Rutten hoezeer de regeringscoalitie worstelt met een plan van aanpak van de stikstofcrisis. De presentatie ervan was toen nog voorzien voor afgelopen vrijdag, maar is intussen uitgesteld – de vier coalitiepartijen zijn er nog niet uit.

Dat geeft de NRC-lezer nog wat meer tijd om erover mee te discussiëren. Er kwamen deze week onmiddellijk tientallen reacties – met slimme voorstellen en oplossingen - op het artikel waarin verslaggever Arjen Schreuder op een rijtje zet wat de voor- en nadelen zijn van een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur (samengevat: het is schoner en veilig maar niet leuker). Schreuder gaat nu aan de slag met deze reacties.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.