‘Ik dacht: mooi beeld – nog heel even wachten’

Nynke de Jong wint met ‘On our way’ de publieksprijs van oktober, met als thema ‘Nederland onderweg’.
On our way
On our way Nynke de Jong

„Bij ons achter in Breda heb je een drukke rondweg en die kreeg een nieuw wegdek”, vertelt winnares Nynke de Jong. „Toen de weg weer geopend werd, bleef hij eerst nog een tijdje gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Mijn zoontje Thije ging er steppen. Op een gegeven moment ging hij aan de kant zitten en ik dacht: mooi beeld. Nog heel even wachten.” Ze miste namelijk nog iets op de achtergrond.

De Jong wist: ik zit op de goede plek. Dus stelde ze alvast haar camera in, Thije op de voorgrond bewust onscherp. „Om meer diepte in de foto te krijgen. Het kader had ik al. Nu nog het geluk dat er iets leuks voorbijkwam.” Fietsers passeerden, wandelaars, andere steppers. „Ik weet niet meer precies hoe lang ik er gezeten heb, best wel eventjes.” Tot ze die twee kinderen aan zag komen fietsen. „Toen was het alleen nog een kwestie van op het goede moment afdrukken.” Wie dat waren? „Geen flauw idee.”

Het is een van de onderwerpen die ze het liefst fotografeert: kinderen. „Die zijn zo lekker onbevangen.” Makkelijker te fotograferen ook dan volwassenen. „Die zijn zich altijd zo bewust van de camera. Een kind vergeet dat al snel. Dat zit zo weer in z’n eigen wereldje en gaat verder met wat het aan het doen was. Dat zie je ook op deze foto: ze kijken helemaal niet naar mij, zelfs niet naar elkaar.”

Grote sprong

In 2015 besloot Nynke de Jong zich in te schrijven voor de School voor Fotografie. Ze liep er vooral tegen een hoop technieken aan die ze nog niet kende. „Ik fotografeerde voor die tijd ook al wel, als hobby, en alles manueel. Maar van een witbalans had ik nog nooit gehoord. Foto’s nabewerken? Deed ik nooit. Ik leerde ook veel beter naar het licht te kijken. Die opleiding bezorgde mij een grote sprong vooruit.”

Ze kreeg er zelfs zoveel plezier in, dat ze besloot om er haar beroep van te maken. Aanvankelijk met name gericht op documentaire gezinsfotografie. „Heerlijk, een tijdje met zo’n familie optrekken en dan kijken hoe de sfeer is, hoe de interactie verloopt. Precies datgene proberen vast te leggen wat zo’n gezin zo eigen maakt.” Ze volgde diverse workshops om zich te specialiseren, onder meer bij Carla Kogelman. „Je moet altijd blijven zoeken hoe het nog beter kan, hoe je je kunt verdiepen.”

Kleine momenten

Af en toe maakt ze een bedrijfsreportage, zoals laatst bij jongerenwerkers in Rotterdam-Zuid, die ze een paar dagen volgde. „Heel bijzonder dat je het vertrouwen krijgt om hun werk van zo dichtbij vast te mogen leggen.” Maar vooral houdt ze zich tegenwoordig bezig met bruidsreportages. En dan bedoelt ze dus niet van die inwisselbare, doorsnee trouwplaatjes. „Het gaat mij vooral om die kleine momenten, die veelzeggende blikken. Die zijn uniek. Die moet je zien te pakken.”

Naast haar professionele fotowerk is De Jong werkzaam als muziektherapeut in de psychiatrie. Die twee activiteiten liggen voor haar niet zo heel ver van elkaar. „Ik werk graag met mensen. Ik vind het fijn om met ze bezig te zijn, om naar ze te kijken en verhalen in beeld brengen. Dat is ook het mooie van fotograferen: het is een legitieme manier om een inkijkje te krijgen in iemands leven of werk. En daarbij: je hoeft er verder therapeutisch niks mee te doen.”

Toekomst

Vraag haar ook niet om iets anders te fotograferen dan mensen. Landschappen bijvoorbeeld. „Boeit me niet. Heerlijk om in het bos te wandelen, maar niet om er foto’s van te maken.” Een fraai architectonisch gebouw? „Boeit me ook niet. Of er moet toevallig net een glazenwasser met iets geks bezig zijn, dan blijf ik even staan.” Wat de toekomst gaat brengen? „Je weet het natuurlijk nooit, maar ik hoop nog heel veel foto’s.” Onnodig te vragen waarvan.

Het thema van november is: ‘Nederland en het weer’. Inzenden en stemmen kan tot 29 november 17:00 uur op nrc.nl/fotowedstrijd.