Opinie

De Doelen als hart van Rotterdam

Het muziekaanbod en de boodschap van de Doelen zijn niet versimpeld, reageert Doelen-directeur Janneke Staarink op het opiniestuk van Hans Koolmees in deze bijlage vorige week. Maar het is wel de bedoeling dat het prachtige programma wordt aangeprezen op manieren en via kanalen die iedereen bereiken, schrijft zij.

Illustratie Rik van Schagen

Wat is er aan de hand bij de Doelen? (NRC, zaterdag 2 november 2019). Nou, een hele hoop Hans Koolmees, leuk dat je het vraagt!

De Doelen staat open voor iedereen. We willen er zijn voor de bezoekers die de Doelen al kennen en voor nieuw publiek. De Doelen wil uitstralen waar Rotterdam voor staat: een internationale culturele hotspot. Daar werken we met ons team elke dag aan.

Wanneer je zegt „voor iedereen”, dan is dat niet zomaar een uitspraak voor de bühne. We werken in Rotterdam, dus we houden van poetsen. Zo’n uitspraak, hoe logisch ook, betekent voor de Doelen: aan de bak. Met hoe we ons verhouden tot de stad (open graag!), hoe we al onze bezoekers ontvangen (gastvrij!) en welke concerten en daarmee ‘avonden uit’ we programmeren (liefst bruisend!). De potentie van de Doelen als hart van Rotterdam is wat mij betreft gigantisch. Als plek waar je altijd welkom bent voor een geweldige avond en je het beste van de Rotterdamse, Nederlandse en internationale muziek hoort, waar je de beste ambiance vindt in het iconische monumentale pand dat de Doelen is. En aan die potentie werken we gestaag.

Dat doen we als volgt. We programmeren series met orkesten, ensembles, koren en recitals door musici van naam en faam. We omarmen onze Red Sofa-serie voor hedendaagse klassieke muziek. Daarnaast bundelen we de krachten met collega-instellingen om het genre ook in de toekomst te blijven waarborgen. We zijn de trotse thuisbasis van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het DoelenEnsemble, Sinfonia Rotterdam, Gergiev Festival, Classical:NEXT en Operadagen Rotterdam – en natuurlijk ook van allerlei andere initiatieven zoals Poetry International en IFFR.

Daar voegen we allerlei nieuwe initiatieven aan toe. Bijvoorbeeld het in mei 2019 gelanceerde festival voor de klassieke muziek van de toekomst: ROAM (Rotterdam Art Music).

Door middel van vernieuwende concertvormen ontdoen we de klassieke muziek soms ook van haar conventies. Jonge kinderen in de zaal, bezoekers die spontaan klappen tussen de stukken door, orkestleden die eerder dan gebruikelijk gaan staan en vol enthousiasme hun instrument de lucht inslingeren, je drankje mee de zaal in, muziek in de foyer, casual kleding of ontboezemingen van de dirigent: wij worden er vrolijk van. Een enkele bezoeker moet daar nog even aan wennen, maar zij zijn de uitzondering.

Om als organisatie met de toekomst mee te bewegen, hebben we mensen met specifieke expertises in huis. In onze communicatie hebben we een flinke slag gemaakt. We trekken ons aan waarom we nieuw publiek nog niet bereikten. Ik denk: omdat onze boodschap niet bij hen terecht kwam, we te weinig programma boden dat hén kon verleiden of dat de sfeer binnen de Doelen niet aansloot bij wat mensen verwachtten van een avond uit. Dat veranderen we met veel enthousiasme. Dat is inderdaad nieuw en spannend. En het lukt.

Overigens gaat het in de presentatie naar buiten geenszins over een versimpeling van de boodschap. Het gaat wel over een andere stijl, zowel in de uitstraling als in de teksten of inleidingen. Ik denk dat je geen barrières moet creëren, maar juist de pracht van het programma moet presenteren in voor iedereen aantrekkelijke bewoordingen en via kanalen die iedereen bereiken.

De toekomst van de klassieke muziek in de Doelen is wat mij betreft veelbelovend. Sterker nog, onze ambities om de top van de wereld naar Rotterdam te blijven halen en het genre te helpen zichzelf opnieuw uit te vinden groter is dan ooit. We willen ook in de toekomst volle zalen.

Het zou mooi zijn wanneer liefhebbers van klassieke muziek hun passie willen delen met anderen. Dan helpt het vooral wanneer je met goede ideeën komt, meedenkt, vernieuwend bent of het experiment aangaat. Daarvoor kan je ons altijd vinden in de Doelen. Daar werken we met een geweldig team van zeer ervaren medewerkers aan een prachtig icoon voor Rotterdam. En daar is het ons om te doen. Kom maar kijken en luisteren!

Janneke Staarink, directeur de Doelen.