De Maaskade wordt groen in strijd tegen overlast op het Noordereiland

Overlast Parkeerders en jongeren geven veel overlast op het Noordereiland in Rotterdam. Nu komen er groene kades en er verdwijnen parkeerplekken. Vanaf volgend jaar is het betaald parkeren op het eiland.

Foto ANP
Foto ANP

„Na een wild weekend waad je op de Maaskade door de talloze pizzadozen, lege flesjes, lachgaspatronen en ballonnen.” Technisch voorzitter Jan Willemse van de wijkraad Noordereiland beschrijft de overlast waar de bewoners al ruim tien jaar mee te maken hebben. Om het probleem aan te pakken, wil de wijkraad dat de Maaskade op de schop gaat. De stenige parkeerplekken moeten plaatsmaken voor een groene kade met een ‘schipperspad’ dat alleen toegankelijk is voor wandelaars langs het water.

De wijkraad trekt nu aan de bel omdat de Maaskade momenteel wordt gerestaureerd. „In plaats van het terugleggen van alle stenen, willen wij meer groen”, zegt Willemse. „Dat hoeft niet veel meer te kosten en voorkomt ellende in de toekomst.” De wijkraad stuurde daarom onlangs een brief aan de gemeenteraad.

Die vergroening komt er, belooft wethouder Judith Bokhove (parkeren, GroenLinks) nu in een reactie aan deze krant. „Binnenkort gaan wij met het Havenbedrijf en directie veilig daarover in gesprek”, zegt de woordvoerder van Bokhove. „De bewoners krijgen daarbij ook een rol.” Nog onbekend is hoe het groen eruit komt te zien, hoeveel parkeerplekken zullen verdwijnen en wat de kosten zijn. „Dat bekijken we samen met deze partijen.”

Agressief

De problemen op het Noordereiland zijn hardnekkig. Al voor 2008 maken bewoners melding van overlast van jongeren die met hun wagens parkeren op de kade, harde muziek draaien en blowen. Automobilisten scheuren soms met 130 kilometer over de kade en zijn agressief als bewoners daar iets van zeggen. In 2013 wordt een bewoner zelfs knock-out geslagen.

Nog steeds is er overlast. De vele gratis parkeerplaatsen langs de kade worden gebruikt als het „afvoerputje” voor blik, zegt voorzitter Willemse. „Mensen die in de omgeving werken, zetten hier gratis hun auto neer. Vervolgens pakken ze hun vouwfiets uit de achterbak en fietsen ze naar hun werk.” Ook campers of aanhangwagens staan soms maanden langs het water. Tegelijkertijd vormen de ‘Kadekapers’, zoals de jongeren worden genoemd die ’s avonds en ‘s nachts zorgen voor geluidsoverlast, rotzooi en drugshandel, een nog grotere ergernis.

Betonblokken

De gemeenteraad sprak meerdere keren over het probleem, de wijkraad trok aan de bel en wethouders Judith Bokhove (parkeren, GroenLinks) en Bert Wijbenga (buitenruimte, VVD) bezochten eerder dit jaar de wijk. De politie concludeerde dat de overlast vooral ernstig is op plekken waar veel ‘vrije ruimte’ is op de kade. Als proef werden daarom deze zomer betonblokken gelegd bij de kade ter hoogte van de Willemsbrug om parkeren hier onmogelijk te maken. „Dat helpt”, zegt de voorzitter van de wijkraad. „Daardoor is de overlast afgenomen.”

Een andere maatregel die de overlast moet terugdringen is het invoeren van betaald parkeren vanaf 1 januari. Een meerderheid van de bewoners was daar overigens tegen. Door de kosten, maar ook omdat ze dat gewend zijn, zegt Willemse. Vooral het westelijke deel van het eiland, waar de overlast minder is, baalt van de maatregel. Dat het Noordereiland, als een van de laatste wijken rond het centrum toch betaald parkeren wordt, komt door een motie van onder andere het CDA. „Er was een impasse omdat een deel wel en een deel geen betaald parkeren wilde”, zegt CDA-raadslid René Seger-Hoogendoorn. „Dat wilden we op deze manier doorbreken.” Volgens hem helpt betaald parkeren bij het oplossen van het overlastprobleem.

Voorzitter Willemse van de wijkraad ziet dat anders. „Nu er betaald moet worden om te parkeren, verwachten de bewoners daar ook iets voor terug”, zegt hij. „Groene kades.”