Concurrent Air France-KLM slaat slag met overname

Air Europa Het moederbedrijf van British Airways en Iberia koopt het Spaanse Air Europa. Het tekent de felle concurrentie in de sector.

De felle strijd tussen de grote Europese luchtvaartbedrijven én de concurrentie tussen de grote Europese luchthavens zijn maandag aangewakkerd door een grote overname op de Spaanse markt. International Airlines Group (IAG), moederbedrijf van het Britse British Airways en van het Spaanse Iberia, neemt de kleinere Spaanse maatschappij Air Europa over. Met de aankoop is 1,1 miljard euro gemoeid, zo meldde IAG maandag. Door de overname wordt IAG wat omzet betreft even groot als concurrent Air France-KLM.

Air Europa is de derde luchtvaartmaatschappij van Spanje en verzorgt vanuit Madrid vluchten op bijna zeventig bestemmingen wereldwijd, waaronder Amsterdam. Het bedrijf, dat vorig jaar bijna twaalf miljoen passagiers vervoerde, moet na de overname „aanvankelijk” onder de eigen naam actief blijven. Het gaat vallen onder Iberia, dat zelf 100 procent dochter is van IAG. De deal moet in de tweede helft van volgend jaar rond zijn.

Opgeteld hadden IAG en Air Europa in 2018 een omzet van 26,5 miljard euro, waarvan 2,1 miljard voor rekening kwam van Air Europa. Daarmee maakten ze samen nagenoeg evenveel omzet als Air France-KLM, nu nog de grootste luchtvaartcombinatie van Europa. IAG bezit, naast Iberia en British Airways, prijsvechters Level en Vueling, de tweede vervoerder van Spanje. IAG is al jaren op overnamepad: in 2015 nam het de Ierse nationale luchtvaartmaatschappij Aer Lingus over.

Niet alle overnameplannen van IAG slagen evenwel. Een voorgenomen overname van het in Chili gevestigde Latam liep in mei dit jaar stuk op Chileense mededingingsbezwaren. Daarna nam de Amerikaanse maatschappij Delta, die samenwerkt met Air France-KLM, in september een belang van 20 procent in Latam. Het tekent de concurrentie op de lucratieve en groeiende Latijns-Amerikaanse markt. Daar is ook Air Europa sterk vertegenwoordigd.

Momenteel is Air Europa nog lid van SkyTeam, het samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen waar Air France-KLM en Delta lid van zijn. Nu het Spaanse bedrijf in handen komt van concurrent IAG, lijkt het logisch dat Air Europa SkyTeam zal verlaten. Het zal waarschijnlijk lid worden van de alliantie Oneworld, waar ook IAG-dochters British Airways en Iberia bij zijn aangesloten.

IAG wil de overname van Air Europa ook aangrijpen om de positie van de luchthaven van Madrid te versterken. Die blijft achter bij de vier grootste luchthavens van Europa: Heathrow (Londen), Charles de Gaulle (Parijs), Frankfurt en Schiphol. Doordat IAG straks de drie belangrijkste Spaanse maatschappijen bezit, kan het meer vluchten via Madrid laten lopen.

De steeds dominantere positie van IAG op de Spaanse markt leidt nu al tot scheve ogen. Michael O’Leary, de bestuursvoorzitter van prijsvechter Ryanair, noemt de overname in zakenkrant Financial Times „een slechte deal vanuit mededingingsoogpunt”.