Brieven

Brieven

Hoe overtuig je klimaatzondaars van de noodzaak van een duurzame wereld? Door hen te raken met een persoonlijk verhaal. Mijn interesse werd gewekt door deze introductie bij het stuk Je kan niet tegen ‘groene maandag’ zijn. Toch? van Kiza Magendane, een van de ‘Meedenkers’ van Opinie & Debat (2/11). Maar helaas is het stuk polariserend: klimaatzondaren (door het stuk heen toch ‘the bad guys’) versus klimaatverbeteraars (‘the good guys’). Het is nogal zwart-wit en gaat eraan voorbij dat er nog een scala aan kleuren tussen zit. Want is iemand die wel zonnepanelen op het dak heeft, maar met de auto naar het werk gaat in plaats van met het openbaar vervoer, omdat dan de reistijd twee keer zo kort is, nu een klimaatzondaar of -verbeteraar? En hoe zit dat met een vegetariër die op vakantie naar de zon vliegt? En wat als iemand wel wil maar niet kan? Vaak zijn keuzes die slecht voor de gezondheid of het klimaat zijn wel goedkoper.

Het gaat om grote veranderingen. Ik lees regelmatig (ook in de column van Ben Tiggelaar in NRC) dat veranderingen het beste gaan door ze niet van bovenaf op te leggen. En er worden altijd kleine stapjes aangeraden. Neem eens een voorbeeld aan reclame: in plaats van te verbieden werkt het niet beter om mensen te verleiden tot het maken van goede keuzes?