Reclamecode

Shell berispt om misleidende reclame op kinderfestival in Den Haag

Shell heeft misleidende reclame gemaakt op het kinderfestival Generation Discover 2018. Dat heeft de Stichting Reclame Code geoordeeld in hoger beroep. Naast een reuzenrad op het festival, dat een initiatief is van Shell, stond een reclamebord van het olieconcern met de boodschap dat alternatieve dieselbrandstof Gas-to-Liquid (GTL) „schoner verbrandt dan gewone diesel” en zo „minder uitstoot” oplevert. Dit zou „tot verbetering leiden van de luchtkwaliteit in de omgeving waar GTL wordt gebruikt”. Volgens het College van Beroep van de Stichting Reclame Code is het verschil in milieuvriendelijkheid tussen diesel en GTL verwaarloosbaar. Het College beroept zich voor het oordeel onder meer op de ‘brandstofranking personenauto’s’ van milieuorganisatie Natuur & Milieu. Door de indruk te wekken dat Shell met GTL een positieve bijdrage levert aan het milieu, was de reclame misleidend. Het College beveelt Shell aan „om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken”. Het vernietigt daarmee een oordeel van de Reclame Code Commissie, die de door milieu- en juristenorganisaties ingediende klacht afwees. (NRC)