Twitter stopt wereldwijd met politieke advertenties

Volgens Twitter-oprichter Jack Dorsey moet het bereik van politici „verdiend worden, niet gekocht”. Alle politieke advertenties worden vanaf volgende maand geweerd.
Twitter-topman Jack Dorsey wil geen politieke advertenties op zijn platform.
Twitter-topman Jack Dorsey wil geen politieke advertenties op zijn platform. Foto Jose Luis Magana/AP

Twitter stopt wereldwijd met het toestaan van politieke advertenties. Dat heeft een van de oprichters, Jack Dorsey, woensdag bekendgemaakt in een reeks tweets. Daarmee moet de verspreiding van desinformatie en nepnieuws die het stemgedrag beïnvloeden, beperkt worden. De ban gaat vanaf 22 november in.

„Wij vinden dat het bereik van een politiek bericht verdiend moet worden, niet gekocht”, schrijft Dorsey. Volgens de Twitter-baas vormen politieke internetcampagnes een „geheel nieuwe uitdaging” voor het publieke debat. Overigens wordt bepaalde politieke berichtgeving, bijvoorbeeld om mensen aan te moedigen om te stemmen, straks niet geweerd. Half november komt Twitter met een verdere invulling van de beslissing.

Lees ook: Werknemers Facebook eisen aanpassing politiek advertentiebeleid

Sociale media-bedrijven staan al langer onder druk om politiek advertentiebeleid aan te scherpen. Facebook kwam eerder deze maand onder vuur te liggen toen het bekendmaakte dat het politieke advertenties niet meer factcheckt. Meer dan 250 Facebook-werknemers schreven deze week een open brief aan de bedrijfstop waarin ze hier tegen uitspraken. De coulante houding ten opzichte van liegende politici zou een gevaar vormen voor de toekomst van Facebook.