Knipperlichtrelatie Peugeot en Fiat Chrysler weer aan

Auto-industrie Fiat Chrysler zoekt al langer naar een partner om tot schaalvergroting te komen. De keuze voor Renault leek gemaakt, maar nu is die andere Franse autobouwer weer in beeld.

De oorspronkelijk door sterke families geleide concurrenten Peugeot en Fiat zochten decennia geleden al eens toenadering.
De oorspronkelijk door sterke families geleide concurrenten Peugeot en Fiat zochten decennia geleden al eens toenadering. Foto Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Het is bepaald niet voor het eerst dat ze praten over een verstandshuwelijk. PSA, moederbedrijf van Opel, Peugeot en Citroën, en FCA, van onder andere Fiat en Chrysler, vullen elkaar volgens kenners van de auto-industrie goed aan. Maar het liep steeds stuk op de huwelijkse voorwaarden.

De twee bedrijven bevestigden deze donderdag hun intentie de krachten te bundelen om „een wereldleider te vormen” in „een tijdperk van duurzame mobiliteit”. Nadat The Wall Street Journal woensdag al over de fusiegesprekken berichtte, schoten de aandelen van beide groepen omhoog.

Decennia geleden zochten de oorspronkelijk door sterke families geleide concurrenten Peugeot en Fiat al eens toenadering. En tijdens de autobeurs van Genève afgelopen maart flakkerde de liefde weer op, meldden Franse media. Het gesprek tussen de topmannen Carlos Tavares (PSA) en Mike Manley (FCA) was „de terugkeer van een legendarische love story, kopte zakenkrant Les Echos.

Onzeker businessmodel

Dat was iets te voorbarig. Enkele maanden later bleken de Italianen, tot verrassing van PSA, ook in gesprek met een andere potentiële Franse partner, Renault. Dat was deels op initiatief van de Franse regering, de grootste aandeelhouder van Renault. Maar terwijl het overleg tussen de bedrijven vergevorderd was, torpedeerde diezelfde Franse regering de deal omdat de historische partner van Renault, het Japanse Nissan, zich gepasseerd voelde en extra tijd wilde.

Nu is FCA dus weer terug bij PSA. Fiat Chrysler zoekt in een consoliderende markt al langer naar een partner om tot schaalvergroting te komen. In de auto-industrie bestaat grote onzekerheid over het toekomstige businessmodel door de vrije val van diesel en de opkomst van elektrisch rijden. FCA vreest Europese boetes als de CO2-uitstoot van zijn modellen niet daalt. In april werd bekend dat het daarom een omstreden emissieakkoord had gesloten met elektrischeautobouwer Tesla. PSA is al verder met elektrisch en hybride rijden.

Voor de Fransen is samengaan vooral om geografische redenen interessant. Het bedrijf is volgens analisten al jaren te afhankelijk van de Europese markt, en dat is met de overname van het Duitse Opel, in 2017, en tegenvallende resultaten in China alleen maar meer geworden. Na een recordverlies in 2012 van zo’n 5 miljard euro realiseerde de twee jaar later als topman aangetreden Tavares – naar eigen zeggen een „prestatiepsychopaat” – vorig jaar een recordwinst van 2,83 miljard. PSA kondigde dit voorjaar aan na dertig jaar afwezigheid te willen terugkeren op de Amerikaanse markt. Daar kan het netwerk van Chrysler mee helpen.

Met een fusie vormen PSA en FCA het op drie na grootste autoconglomeraat in de wereld, na Renault-Nissan, Volkswagen en Toyota. Samen maakten de twee groepen in 2018 8,7 miljoen auto’s met een omzet van 184 miljard euro. De opgetelde beurswaarde bedroeg, voordat de koersen woensdag omhoogschoten, zo’n 45 miljard euro.

Volgens de verklaring van donderdag moet het een gelijkwaardige fusie op 50-50-basis worden. Het hoofdkantoor van de nieuwe groep komt in Nederland, net als dat van FCA nu. Maar het zakelijk initiatief lijkt bij PSA te liggen. Tavares, die eerder als nummer twee bij Renault meewerkte aan het bouwen van een concern dat op alle continenten actief is, wordt de eerste vijf jaar topman van de combinatie, FCA’s John Elkann gaat het bestuur leiden. Van de resterende bestuurszetels gaan er vier naar FCA en zes naar PSA.

Fabrieken

De Franse regering, voor ruim 12 procent aandeelhouder van PSA, heeft het fusienieuws positief ontvangen. Eerdere onderhandelingen van Peugeot met Fiat ketsten onder andere af op beslissingen over mogelijke sluiting van fabrieken. Terwijl PSA’s Franse fabrieken, vooral dankzij succesmodellen als de SUV Peugeot 3008, op volle kracht draaien, kampt FCA in Italië met overcapaciteit.

FCA en PSA schatten de synergiewinst door de fusie „zonder sluiting van fabrieken” op 3,7 miljard euro. De komende weken werken de bedrijven nadere fusiedetails uit. Dat PSA voor 12 procent in handen is van het Chinese staatsbedrijf Dongfeng, kan volgens The Wall Street Journal nog leiden tot kritische vragen in de VS.