Recensie

Recensie

Dylan en Cash, twee titanen uit verschillende Amerika’s

Bob Dylan & Johnny Cash In Nashville had Bob Dylan eind jaren zestig een muzikale ontmoeting met Johnny Cash. Travelin’ Thru geeft context aan Dylans flirt met country & western.

Bob Dylan (links) en Johnny Cash in Nashville in 1969. Foto Al Clayton / Sony Music
Bob Dylan (links) en Johnny Cash in Nashville in 1969. Foto Al Clayton / Sony Music

Diep in zijn hart was Bob Dylan een countryzanger, stelt Dylankenner Colin Escott in zijn hoestekst bij de vijftiende editie van Dylans alsmaar uitdijende Bootleg Series. Zijn frasering en gevoel voor drama waren direct ontleend aan de country, aldus Escott. Travelin’ Thru behandelt de korte periodes die Bob Dylan eind jaren zestig doorbracht in Nashville, inclusief de muzikale ontmoetingen die hij had met de negen jaar oudere Johnny Cash.

Dylans liefde voor country & western stamde uit zijn jeugd in Hibbing, Minnesota. Uit de transistorradio klonk eind jaren vijftig Johnny Cash’ ‘I Walk the Line’, een nummer dat hem vervulde met ontzag. en verwondering. Jaren later werd Cash op zijn beurt fan van Dylan, wiens vroege platen op hun gezamenlijke label Columbia hij grijs draaide. Op voorspraak van producer Bob Johnston kwam Bob Dylan in 1966 voor het eerst naar Nashville voor de opname van Blonde On Blonde. Ook John Wesley Harding nam hij er een jaar later op. Tot samenwerking met Johnny Cash kwam het pas op Nashville Skyline, het album waarmee Dylan in 1969 schijnbaar afstand nam van de Woodstockgeneratie en de protestbeweging.

Dylan en Cash: Girl from the North Country

Rechts en behoudend

Country werd door jonge mensen beschouwd als rechts en behoudend, met songs als Tammy Wynettes ‘Stand By Your Man’ (1968) die voorbij gingen aan de seksuele revolutie. Dylan omarmde Cash als boegbeeld van het andere Amerika, dat evengoed onderhevig was aan verandering. Hun duet ‘Girl From the North Country’ en de hitsingle ‘Lay Lady Lay’ maakten Nashville Skyline tot Dylans best verkochte album tot dan toe.

In een twee uur durende sessie namen Dylan en Cash nog twintig andere nummers op, die op Travelin’ Thru voor het eerst officieel verschijnen. Spectaculair is de manier waarop de twee titanen hun songs ‘Don’t Think Twice, It’s All Right’ en ‘Understand Your Man’ door elkaar weven, waarna Cash laconiek opmerkt dat hun respectievelijke composities zo goed bij elkaar passen omdat ze allebei gestolen zijn van dezelfde traditionele folksong. Dylans ‘Wanted Man’, hier geïntroduceerd met een kreupel akkoordenschema, werd door Cash geadopteerd als opener van zijn San Quentin-album.

Travelin’ Thru wekt met een armvol outtakes van John Wesley Harding en Nashville Skyline en latere tv-opnamen de indruk dat Dylans kortstondige country-escapade bij elkaar is geveegd om context te geven aan de „legendarische” Cash & Dylan-sessies. Die blijken niet zo legendarisch als gedacht: gewoon twee zangers die uit wederzijds respect bij elkaar kwamen om informeel muziek te maken. Die muziek werd nergens zo goed als die waar de twee iconen los van elkaar toe in staat waren.

Travelin’ Thru (3cd’s of 3lp’s) komt 1/11 uit bij Sony.