Virgil Abloh ontwerpt IKEA-producten

IKEA Artistiek directeur bij Louis Vuitton Virgil Abloh heeft een serie producten voor IKEA ontworpen. Een opmerkelijke combinatie. „De samenwerking ontstond uit nieuwsgierigheid voor elkaars werkveld.”

Een boodschappentas als sculptuur.
Een boodschappentas als sculptuur. Foto Bildfeldt AB

Een kassabon als vloerkleed, een driedimensionale spiegel en de Mona Lisa als lamp. Het is een greep uit de productcollectie die de Amerikaanse modeontwerper, kunstenaar en dj Virgil Abloh heeft ontworpen voor IKEA.

Opmerkelijk, want Abloh (1980) is sinds maart vorig jaar artistiek directeur van de herenkledingcollectie van Louis Vuitton, een modemerk voor de superrijken.

Eerder ontwierp Abloh al kleden voor het Zweedse woonwarenhuis. „De samenwerking ontstond uit nieuwsgierigheid voor elkaars werkveld”, zegt Henrik Most, creatief directeur bij IKEA.

Abloh zegt met zijn uit 15 producten bestaande Markerad-collectie te mikken op jongvolwassenen die op zoek zijn naar een statement voor hun eerste woning: „Ik hoop dat de producten humor en ironie in huis brengen en tegelijkertijd blijvende emotionele waarde toevoegen aan hun interieur.”

De collectie bestaat uit basisproducten, waaronder een tafel, stoel, kleden en een klok. Ook Ablohs handelsmerk, de aanhalingstekens die hij vaak rond woorden op zijn producten plaatst, ontbreken niet. „WET GRASS” staat in witte letters op een kunstgrastapijt. De collectie is vanaf vrijdag te koop. (NRC)