Recensie

Recensie Film

Vechten tegen de melkmaffia

Tragikomedie De beeldschone natuur en de acteerprestaties houden een zich traag ontvouwend plattelandsdrama uit IJsland boeiend.

Arndís Hrönn Egilsdóttir als volhardende veehoudster in ‘Mjólk’.

Arndís Hrönn Egilsdóttir als volhardende veehoudster in ‘Mjólk’.

Bij de term ‘maffia’ denk je niet meteen aan weidse uitzichten, besneeuwde bergtoppen en gerobotiseerde installaties om koeien te melken. Toch gaat Mjólk over de strijd van een eenling tegen maffiapraktijken in IJsland. En over dreigende bezoekers die worden weggejaagd met koeienstront in plaats van met geweld.

Als haar echtgenoot overlijdt, blijft boerin Inga diep in de schulden achter op het melkveebedrijf dat ze samen leidden. Nu ze niets meer te verliezen heeft, rebelleert ze tegen de zuivelcoöperatie die alle melk in de regio opkoopt en onder voor boeren slechte voorwaarden verkoopt. Ooit opgericht om de belangen van boeren en de regio te behartigen, is de organisatie nu vooral een strop om de nek van velen.

Het IJslandse drama biedt ook een breder beeld van het hedendaagse boerenleven: de druk waar veehouders onder staan, het conflict tussen de stad en het platteland. Maar de humor zit verstopt tussen veel tragiek. En de onderkoelde manier waarop sommige personages de bedreigingen ondergaan, zorgt dat de problemen in deze kleine regio niet altijd even invoelbaar zijn.

Lees ook een interview met regisseur Grímur Hákonarson over ‘Mjólk’

Gelukkig zorgen de beeldschone natuurbeelden en acteerprestaties van Arndís Hrönn Egilsdóttir als Inga dat het zich traag ontvouwende drama toch voldoende blijft boeien. Ze zet een vrouw neer bij wie de rouw uit elke porie van haar gezicht spreekt. De volharding waarmee ze de strijd aangaat is realistischer dan bijvoorbeeld het over the top activisme van Frances McDormand in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Inga is iemand die keihard vasthoudt aan principes omdat alle grond onder haar voeten is weggeslagen.