Meer rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen

Nederlandse rechtbanken zien een enorme stijging in het aantal rechtszaken dat wordt aangespannen tegen luchtvaartmaatschappijen vanwege vertraagde en geannuleerde vluchten. Tot september dit jaar zijn 8.115 zaken aanhangig gemaakt in Amsterdam, Eindhoven en Haarlem – de belangrijkste rechtbanken hiervoor. Over heel 2018 waren er 3.517 rechtszaken.

Dat blijkt uit cijfers die NRC heeft opgevraagd bij de rechtbanken. In vier jaar is het aantal luchtvaartzaken ruim vertienvoudigd, in 2016 waren het er nog 744. Vliegtuigpassagiers in de EU hebben recht op compensatie bij annulering en vertraging van meer dan drie uur die te wijten zijn aan de maatschappij. Dat volgt uit een EU-verordening van 2004. De hoogte is afhankelijk van de afstand van de vlucht en varieert van 250 tot 600 euro.

Passagiers kunnen hun claim zelf indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Vooral budgetmaatschappijen hebben niet de reputatie makkelijk tot compensatie over te gaan. De laatste jaren zijn veel claimbureaus actief geworden. Deze juridische dienstverleners nemen op no cure no pay-basis de afhandeling van de vertragingsclaim van de passagier over. In ruil daarvoor vragen zij tot wel 50 procent van het compansatiebedrag. In luchtvaartkringen wordt de sterke groei van het aantal rechtszaken geweten aan deze claimbureaus.

Brancheorganisatie Airlines for Europe onder meer Air France-KLM en Ryanair zijn lid) wijst er op dat de claimbureaus een financiële prikkel hebben om zaken voor de rechter te brengen: zij strijken dan een hoger percentage van de claim op.

Claimbureaus daarentegen wijzen naar luchtvaartmaatschappijen. Die zouden ze geen andere keus laten dan een rechtsgang laten en vaak ten onrechte een beroep doen op ‘buitengewone omstandigheden’ waarmee het recht op compensatie vervalt. Extreme weersomstandigheden vallen hier bijvoorbeeld onder, staking van het eigen luchtvaartpersoneel niet.

Claimbureaus Airhelp en EU Claim stellen stellen „talloze” rechtszaken tegen Ryanair te zijn gestart. De Ierse budgetmaatschappij weigert passagiers te compenseren vanwege de personeelsstakingen vorig jaar. De Consumentenbond, die samenwerkt met EU Claim, is naar de Inspectie Leefomgeving en Transport gestapt en vindt dat de toezichthouder tegen Ryanair moet optreden wegens het structureel schenden van passagiersrechten. De Inspectie weigert dat en steekt daarmee volgens De Consumenten „de kop in het zand”.