Dataroof Allianz groter dan gedacht: gegevens 2,3 miljoen Nederlanders gestolen

Allianz zei eerder dat de informatie van slechts 260.000 klanten was buitgemaakt. Nu blijken nog eens 2 miljoen Nederlanders de dupe te zijn.

Het kantoor van verzekeraar Allianz in Rotterdam. Gegevens van zo'n 2,3 miljoen Nederlanders zijn buitgemaakt.
Het kantoor van verzekeraar Allianz in Rotterdam. Gegevens van zo'n 2,3 miljoen Nederlanders zijn buitgemaakt. Foto Harold Versteeg/Hollandse Hoogte

Bij de kluisroof bij Allianz Global Assistance een maand geleden zijn veel meer gegevens gestolen dan eerder bekend was. In totaal werden bijna 2,3 miljoen Nederlanders de dupe, bevestigt de reisverzekeringsmaatschappij donderdag.

Tot nu toe was alleen bekend dat informatie van zo’n 260.000 Allianz-klanten werd buitgemaakt. Slachtoffers zullen op de hoogte worden gebracht en worden gewaarschuwd voor nepbrieven en phising mails.

Lees ook: Back-up met gegevens honderdduizenden klanten Allianz gestolen

De andere twee miljoen slachtoffers betreft klanten van automerken en leasemaatschappijen waarvoor Allianz pechhulp regelt. De gegevens stonden als back-up op gegevensdragers die uit een kluis op een extra beveiligde locatie werden gestolen. Allianz wil niet zeggen waar en hoe dit is gebeurd, en of de daders het ook gemunt hadden op deze informatie.

Kentekens en automodellen

Voor klanten van automerken en leasemaatschappijen stonden combinaties van kentekens en automodellen van klanten. In sommige gevallen werden daarbij de namen en adressen van eigenaren genoemd. Allianz benadrukt dat het hierbij niet gaat om financiële gegevens, en heeft vooralsnog geen aanwijzingen dat de informatie is misbruikt.

Bij de overige 260.000 directe klanten van Allianz stonden van sommige klanten medische gegevens of een bankrekeningnummer op de back-up als zij aanspraak hebben gemaakt op hun polis.

Allianz heeft bij de politie aangifte gedaan van diefstal, dat onderzoek loopt nog. Daarbij heeft de verzekeringsmaatschappij een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook zegt de verzekeraar dat het met experts maatregelen heeft getroffen om te voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw kan gebeuren.