Brieven

Brieven 24/10/2019

Syrië-gangers

Het ontstaan van IS

Het is een gotspe om de Nederlandse staat verantwoordelijk te stellen voor het leed van IS-kinderen (Pete Hoekstra: het ophalen van Syrië-gangers is de enige realistische optie, 21/10). De eerste verantwoordelijkheid voor kinderen ligt bij hun ouders, die hun gezinnen willens en wetens hebben meegenomen in een oorlog mede gericht tegen ons en hun land. Iets anders is dat Nederland wel verantwoordelijk is voor misdrijven door onze onderdanen in het buitenland begaan. Daarom zouden we de IS’ers (met hun kinderen) moeten terughalen om hen hier te berechten als er geen zicht is op berechting ter plaatse. Dat lijkt er niet te zijn. Een tweede reden om dit te doen is, zoals vaak gezegd, omdat ze anders ongecontroleerd hier kunnen terugkomen en aanslagen plegen. En tenslotte heeft Nederland ook wel enige medeverantwoordelijkheid voor het ontstaan van IS: dat heeft immers alles te maken met de chaos die in Irak ontstond na de Amerikaanse invasie daar, die door Nederland werd gesteund. Pete Hoekstra heeft niet helemaal ongelijk.

Radio 4

Stem op eigen repertoire

In het artikel Radio 4 ‘on tour’ met Top 300 en festival voor ‘troost en verbinding’ (18/10) gaat het vooral over de Hart & Ziel Lijst. Dat is een lijst waarvoor luisteraars hebben kunnen stemmen om uiteindelijk tot een top 300 te komen. Helaas verschaft Radio 4 geen informatie over hoeveel stemmers en stemmen er waren, dat zou wat meer duidelijkheid verschaffen over de representativiteit van deze lijst in relatie tot de 800.000 luisteraars die wekelijks „tenminste een kwartier naar NPO Radio 4” luisteren. Daarnaast is de lijst niet consequent: waarom staan er wél afzonderlijke symfonieën van bijvoorbeeld Mahler in en géén afzonderlijke strijkkwartetten van, bijvoorbeeld, Beethoven? Die laatste werken (zestien in getal) worden op een hoop gegooid (nr. 144), net als de zes cellosuites van Bach (nr. 21) of diens zes Brandenburgse concerten (nr. 18). En geldt de op nummer 6 geëindigde opera van Purcell, Dido en Aeneas, voor de hele opera of toch met name voor de aria ‘When I’m laid in earth’? Tenslotte: presentator Ab Nieuwdorp doet een voorzichtige poging tot duiding van het grote aandeel van religieuze en gezongen muziek, hij ziet ontkerkelijking als mogelijke oorzaak. Maar zou het zo kunnen zijn dat veel stemmers uit koren komen en voor hun eigen repertoire kiezen?