Tata Steel wil 830 miljoen euro bezuinigen bij Europese tak

Een groot deel van de kostenbesparingen moet worden opgebracht door de Nederlandse tak van Tata Steel. Waarschijnlijk gaan er veel banen verloren.

Rollen staal in de fabriek van Tata Steel in IJmuiden.
Rollen staal in de fabriek van Tata Steel in IJmuiden. Foto Lex van Lieshout/ANP

Staalfabrikant Tata Steel wil 830 miljoen euro bezuinigen binnen de Europese tak. Dat schrijft de centrale ondernemingsraad (COR) van Tata Steel Nederland aan het personeel in een maandag verstuurde memo, die is ingezien door NRC. Een groot deel van deze kostenbesparingen moet worden opgebracht door de Nederlandse tak.

De moedermaatschappij van Tata Steel in India wil de personeelskosten van alle vestigingen in Europa met circa 170 miljoen euro terugbrengen. Dit moet onder meer gebeuren door werk te verplaatsen naar lagelonenlanden als India. Vice-voorzitter Gerrit Idema van de COR zegt bij NH Nieuws dat in Nederland, Frankrijk, Engeland en België zo’n 2.500 banen verdwijnen.

Het is onduidelijk hoeveel ontslagen zullen volgen bij de fabriek in IJmuiden, waar zo’n 9.000 mensen werken. Volgende maand komt waarschijnlijk meer duidelijkheid over de verdeling van de besparingen. De vakbonden krijgen formeel pas eind november meer informatie over de plannen in Nederland.

De COR noemt de voorgenomen besparingen in de memo „buiten proportie”. Tata Steel Europe laat in een reactie weten dat de fabrikant te maken heeft met „uitdagende marktomstandigheden”. Dit wordt verergerd omdat Europa wordt gebruikt als „stortplaats” voor de overcapaciteit van staal. De prijzen van staal zijn gedaald door afnemende vraag en toegenomen concurrentie van buiten Europa.

Lees ook: Nederland betaalde miljoenen, maar Tata bouwt in India

Kostenbesparingsplan

Tata Steel kondigde in juni al een kostenbesparingsplan aan. Daarin stonden nog geen concrete maatregelen, maar werd al wel duidelijk dat het verlies van banen niet was uitgesloten. Het zogeheten „transformatieprogramma” moet ervoor zorgen dat de Europese tak van de staalfabrikant ook zonder steun van het moederbedrijf in India op eigen benen kan staan.

Het kostenbesparingsplan volgde na de afgeblazen fusieplannen met het Duitse ThyssenKrupp. Die fusie had de bedrijven een besparing van 400 tot 500 miljoen euro moeten opleveren, maar ging niet door omdat werd verwacht dat de Europese Commissie deze niet zou goedkeuren. De bedrijven waren niet bereid meer maatregelen te nemen om tegemoet te komen aan bezwaren van de Europese mededingingsautoriteiten.