Met Varekamp en The Legends terug naar de oorsprong van de jazz

Jazz In Swingin’ in New Orleans keren trompettist en zanger Michael Varekamp en The Legends terug naar New Orleans, waar het voor de jazz allemaal begon.

The Legends met Michael Varekamp.
The Legends met Michael Varekamp. Foto Eric van Nieuwland

Jazz zoals het rond 1900 klonk in New Orleans, met de kornet (een trompet met mildere klank), contrabas, toetsen, slagwerk. In Swingin’ in New Orleans keren trompettist en zanger Michael Varekamp en The Legends terug naar historische grond. Daar ligt de oorsprong van de jazz met „de allereerste trompetspeler ooit, Buddy Bolden”. Terecht dat hij aan bod komt. Bolden formeerde de eerste jazzband van betekenis en met nu eens ragfijne, dan extreem swingende, spetterende nummers nemen Varekamp en zijn musici ons mee naar de Mississippi-delta met zijn slavernij-geschiedenis. Waar het begon.

Varekamp verbindt tekst met muziek, als een soort muzikaal college, geschreven met toetsenist Wiboud Burkens. Nadat eerder Billie Holiday en Louis Armstrong een hommage kregen, krijgt nu New Orleans de eer. Varekamp heeft nu minder tekst nodig, hij laat de muziek en de muzikanten voor zich spreken. Natuurlijk komt de Preservation Hall in de French Quarter aan bod, de heilige plek aan St. Peter waar nog steeds jazz van toen klinkt. Betaal de muzikanten enkele dollars en ze spelen ‘Jambalaya (On the Bayou)’, ‘When The Saints Go Marching In’ of welke klassieker dan ook van Bolden, Sidney Bechet of Jelly Roll Morton. Prachtig zijn de filmbeelden uit 1947 van Billie Holiday met een geladen-intiem ‘Do You Know What It Means To Miss New Orleans’. Trompet is de stuwende kracht achter de jazz en blues, maar vergeet de contrabas, saxofoon of klarinet en drums niet. Blazer Yoran Aarssen geeft een prachtige, breekbare solo zoals klinkt bij begrafenissen. Drummer Erik Kooger soleert bijna een kwartier van stil ruisende bekkens tot een exploderende grote trom. Bassist Harry Emmery valt bij, dit is helemaal de Preservation Hall terug uit het verleden.