In beeld

Het Rotterdam dat Van de Ven vastlegde is verdwenen, maar de foto’s blijven

Daniël van de Ven (1929) groeide op in Delfshaven, waar zijn vader een café had en de zeelieden op straat liepen. Hij begon met fotograferen in de oorlog, met de camera van zijn broer (waar hij ab-so-luut niet aan mocht komen). Zijn eerste gepubliceerde foto was die van een herdenking op de begraafplaats Crooswijk van een Oekraïner die in 1938 op de Coolsingel werd opgeblazen. Die foto kwam in De Waarheid en was het begin van een loopbaan als fotojournalist die een kwart eeuw zou duren. Hij werkte vooral in Rotterdam, waar hij het langzaam weer opbouwen van de stad vastlegde, met bijzondere aandacht voor de uiterst levendige haven. Hij werkte veel in opdracht van de Holland-Amerika Lijn, en heeft daardoor veel mensen en eindeloze hoeveelheden landverhuizers gefotografeerd. Het Rotterdam dat hij vastlegde is verdwenen, de zeemannen komen niet meer in de kroegen van Delfshaven en de Kaap, en de binnenstad is inmiddels behoorlijk volgebouwd. Gelukkig hebben we de foto's nog: De Kunsthal wijdt vanaf dit weekend een expositie aan zijn werk, die loopt tot 26 januari.
In de periode na de oorlog bracht de trein passagiers helemaal tot aan de vertrekhal op de Wilhelminakade.
Foto Daniël van de Ven
Feyenoord werd tussen 1912 en 1971 nog gespeld als Feijenoord. Op deze foto is de Kuip al te zien (het stadion werd in 1937 geopend), waar de club nog steeds speelt.
Foto Daniël van de Ven
Daniël van de Ven werkte veel voor de Holland-Amerika Lijn, en fotografeerde de vertrekkende passagiers, vaak emigranten. Dit Drentse gezin - vader, moeder en elf kinderen - vertrok met de SS Volendam (dat in de oorlog nog is ingezet voor de geallieerde strijdkrachten) om in Australië een nieuw leven op te bouwen.
Foto Daniël van de Ven
Toen het SS Rotterdam werd gebouwd, had Van de Ven toestemming gekregen om elke week op de werf van de RDM rond te lopen. Hij zag werknemers die tijdens de schaft een tukkie deden op het achterdek, waar later ook de passagiers zouden zonnen. Maar de RDM wilde de foto onder geen beding hebben: Onze werknemers slapen niet!
Foto Daniël van de Ven
Deze achterblijvers namen voor lange tijd afscheid van de passagiers op het net vertrokken ss Waterman. Dit schip was gebouwd als troepenschip voor de Amerikanen, maar werd na de oorlog door de HAL als emigrantenschip gebruikt.
Foto Daniël van de Ven
Op 13 september 1958 werd het ss Rotterdam te water gelaten. Van de Ven nam de foto toen het schip net 'los' was; de laatste wiggen waren onder de kiel uitgeslagen en het schip gleed de helling af.
Foto Daniël van de Ven
Een meisje laat haar kat aan de nieuwe buurt wennen. Van de Ven zag het duo toevallig, onderweg naar een opdracht, en maakte deze foto.
Foto Daniël van de Ven
Van de Ven was niet de enige die vertrekkende reizigers fotografeerde op de Wilheminakade, hier voor het passagebureau van de HAL waar de boekingen werden geregeld.
Foto Daniël van de Ven
In de winter van 1946 bracht het vrachtschip Titus van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij een grote lading sinaasappelen vanuit Jaffa naar Rotterdam. 27.315 kisten moesten er worden gelost, met de hand, zoals dat toen nog ging. De man met de zwarte jas en hoed was de loodsbaas.
Foto Daniël van de Ven
Een regenachtige dag op de Wilhelminakade. Met van links naar rechts Hotel New York, de loodsen Baltimore en New York en de Nieuw Amsterdam die klaarligt voor vertrek.
Foto Daniël van de Ven