Slechts 1 procent bollen komt uit en blauwe tulpen bestaan niet

Talk of the Town 99 procent van de bollen op de Bloemenmarkt bloeit nooit, blijkt uit onderzoek. En geen tulp lijkt op het plaatje. „Pure oplichterij.”

Tulpenbollen op de Bloemenmarkt aan het Singel.
Tulpenbollen op de Bloemenmarkt aan het Singel. Foto Oleg Albinsky

Je kunt over de koppen lopen op de Bloemenmarkt. Hordes toeristen struinen langs rekken met duizenden tulpenbollen. In alle kleuren en formaten wordt hét icoon van Nederland op een aantrekkelijke manier gepresenteerd. Chique namen als ‘Queen of night’, ‘Rembrandt blend’ en ‘Darwin hybride’ wekken de indruk van een hoge kwaliteit.

Uit een rapport van de gemeente Amsterdam en de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB) dat deze week uitkwam blijkt echter dat deze tulpenbollen van een allerminst chique kwaliteit zijn. Eind april werden bij vijftien verkooppunten op de Bloemenmarkt 1.363 tulpenbollen gekocht en geplant. Bij aankoop waren veel bollen al ernstig uitgedroogd. Van de 1.363 kwamen er 106 uit; slechts 14 bollen kwamen tot bloei – 1 procent op het totaal. Daarnaast kwam geen van de 14 bloemen overeen met de foto op de verpakking. Er worden zelfs soorten tulpen verkocht die helemaal niet bestaan, zoals blauwe tulpen. Het rapport concludeert dat „de groei en bloeikracht ontbreekt bij de tulpenbollen van de Amsterdamse Bloemenmarkt”.

De Bloemenmarkt aan het Singel. Foto Pidjoe

Nederland kent geen wetgeving waarin kwaliteitsnormen voor bolgewassen zijn vastgesteld. De kwaliteit is de verantwoordelijkheid van de ondernemer zelf. In het verleden voerde de bloembollensector onder leiding van de KAVB steekproeven uit om de kwaliteit van de bollen te controleren, maar tien jaar geleden stopte dat.

‘Ik verkoop het hele jaar goede bollen’

De verkoper op de hoek van Singel en Koningsplein, die net als andere verkopers niet met zijn naam in de krant wil uit angst voor negatieve publiciteit, is het niet eens met de conclusie van het rapport. „Natuurlijk heb ik het nieuws gelezen, maar ik verkoop gewoon gedurende het hele jaar goede bollen.” Maar volgens Prisca Kleijn, directeur van de KAVB, is dit precies het probleem: bloembollen blijven te lang in de schappen liggen. „Nu zijn de bollen op de Bloemenmarkt van goede kwaliteit, maar na december moet je de verkoop gewoon verbieden.”

Een verkoopster die haar rollende karretje met magneten in tulpenvorm aan de kant van de weg zet, baalt van de ophef. „Er zijn er hier een paar die het verkloten voor de rest.” Ze doelt op de ondernemers die zich niets aantrekken van de kwaliteit van de bollen. De rest van de ondernemers moet dan eigenlijk wel volgen, zegt ze. En ja, zelf doet ze dat ook. „Blauwe tulpen bestaan eigenlijk niet, maar als ik ze niet verkoop haalt de consument ze bij de buren en dat kost inkomsten.” Haar ‘blauwe’ tulpen zijn eigenlijk paars.

Twee andere vrouwelijke verkopers beamen het bestaan van de rotte appels op de bloemenmarkt. „Of liever rotte tulpenbollen”, grapt een van de dames. De controle op de bollenkwaliteit is verdwenen, daarna is de situatie geëscaleerd, stellen ze. In hun zaken verkopen ze van januari tot en met juli geen bollen. „De kwaliteit is dan waardeloos dus dat doen we onze klanten niet aan.”

‘Schadelijk voor reputatie Amsterdam’

De Schotse toerist Ian Ferguson heeft met zijn vrouw twee zakjes rode en blauwe tulpenbollen gekocht. „Mijn vrouw houdt van bloemen en in Schotland zijn ze veel duurder.” Wanneer Ferguson hoort dat blauwe tulpen helemaal niet bestaan, gaat hij terug naar de zaak waar hij ze kocht. Even later: „Ik heb m’n geld terug. Ik ga niet kopen bij zo’n oplichter.”

Blauwe tulpen bestaan niet, maar als ik ze niet aanbied haalt de consument ze bij de buren

Verkoopster Bloemenmarkt

Dagelijks bestuurder van stadsdeel Centrum Ilse Griek (GroenLinks), noemt de misleiding op de bloemenmarkt erger dan gedacht. „Dit is schadelijk voor de reputatie van Amsterdam.” Deze praktijken passen niet bij een stadscentrum dat aantrekkelijk wil zijn voor bezoekers, zegt Griek. De gemeente en de KAVB eisen dan ook een controle op kwaliteit van de tulpenbollen, uitgevoerd door een daartoe bevoegde instantie. Hiertoe hebben ze een verzoek ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Daniëlle Snijders, woordvoerder van de ondernemers op de Bloemenmarkt, neemt het rapport „heel serieus”, vertelt ze in haar eigen zaak vol tulpenbollen. „Verder ga ik hier niet op in.”

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.