Foto Lucia Nimcova/Sholto Dobie

Tradities en rituelen in moderne tijden

Wat is de invloed van het moderne kapitalisme op het leven in plattelandsgemeenschappen en van inheemse volkeren? En hoe reageren die vervolgens op die druk? Deze thema’s komen aan de orde in de tentoonstelling Worlds, People, Places | Resistance through Culture, samengesteld door George Knegtel (Nederland, 1992) en Laura Carbonell Reyes (Colombia, 1986). Zij tonen werk van kunstenaars die voor hun projecten de samenwerking aangingen met lokale gemeenschappen en bewoners, die focussen op hun eigen tradities en rituelen. Te zien in het kader van het Noorderlicht Fotofestival, tot 1 december in Groningen.

Daniël Siegersma

Anorak (2018)

Daniël Siegersma (1993, Nederland) groeide op in Twente, een regio vol regionale tradities en relikwieën de typisch zijn voor dat deel van het land. In zijn installatie Anorak (2018) vraagt hij zich af of mensen uit Twente hun eigen tradities kennen en of dat belangrijk is in een samenleving waar de verschillen tussen stad en platteland steeds groter worden.

Foto Daniel Siegersma
Foto Daniel Siegersma
Foto Daniel Siegersma
Foto Daniel Siegersma

Keijiro Kai

Charanga (2017)

De Japanse fotograaf Keijiro Kai (1974, Japan) bezoekt voor zijn werk traditionele festivals over de hele wereld. De serie Charanga (2017) maakte hij tijdens de Boliviaanse Tinku-festiviteiten. De dorpelingen zingen en dansen op lokale volksmuziek én gaan de strijd aan met groepen uit andere dorpen. Letterlijk: in gevechten van man op man, die doorgaan tot er bloed vloeit – heel af en toe valt er zelfs een dode.

Foto Keijiro Kai
Foto Keijiro Kai
Foto Keijiro Kai

Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan, Tolin Alexander

Stones Have Laws (2018)

Stones Have Laws (2018), een filmproject van de Nederlandse kunstenaars Lonnie van Brummelen (1969), Siebren de Haan (1966) en de Surinaamse theatermaker en dichter Tolin Alexander (1971), gaat over de Marrons in Suriname. De film ging vorig jaar op het IDFA-festival in première, vanaf 10 oktober draait hij in de Nederlandse bioscopen.

Foto Lonnie an Brummelen / Siebren de Haan / Tolin Alexander
Foto Lonnie an Brummelen / Siebren de Haan / Tolin Alexander
Foto Lonnie an Brummelen / Siebren de Haan / Tolin Alexander

Lucia Nimcova, Sholto Dobie

Bajka (2016)

Lucia Nimcova (1977, Slowakije) en Sholto Dobie (1991, Groot-Brittannië) verzamelden volksliedjes, oude verhalen en folklore muziek en maakten zelf nieuwe opnames in keukens, velden, langs wegen en op bruiloften en begrafenissen in Oekraïne. Met al dat materiaal stellen ze hun eigen ‘volksopera’ Bajka (2016) samen – die het midden houdt tussen een etnografisch document en muziektheater.

Foto Lucia Nimcova/Sholto Dobie
Foto Lucia Nimcova/Sholto Dobie

Marcos Ávila Forero

Estenopéicas Rurales

De Colombiaanse fotograaf Marcos Ávila Forero (1983, Frankrijk) toont in Estenopéicas Rurales een serie drieluiken van boerenwoningen. De huizen staan in een gebied in Colombia van waaruit in de jaren 50 de opstand tegen het agrarische beleid van de regering werd geleid. De fotograaf gebruikt een pinhole-camera waardoor de zwart-witbeelden de sfeer krijgen van archiefbeelden.

Foto Marcos Avila Forero
Foto Marcos Avila Forero

Roberto Huarcaya

Amazogramas

De Peruaanse kunstenaar Roberto Huarcaya (1959) is gefascineerd door de wreedheid, oneindigheid en de schoonheid van het landschap van het Amazone-gebied. Zijn Amazogramas (2014) zijn fotogrammen: ’s nachts spreidt hij vellen lichtgevoelig papier uit in het bos. Met behulp van een zaklamp, een bliksemschicht of het licht van de maan tekent de jungle zo haar eigen gezicht op papier. De foto’s worden gepresenteerd met inheems gezang.

Foto Roberto Huarcaya
Foto Roberto Huarcaya
Foto Roberto Huarcaya