‘Minister moet keuring voertuigen als Stint herzien’

Onderzoeksraad voor veiligheid Bij de keuring van licht gemotoriseerde voertuigen zoals de Stint was onvoldoende aandacht voor de veiligheid, aldus de OVV.

Bij de keuring van Stints en scootmobiels moet meer aandacht voor veiligheid komen. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zijn er rond de keuring van zogeheten licht gemotoriseerde voertuigen te veel verschillende procedures.

Van de 678 mensen die vorig jaar omkwamen in het verkeer, reed 20 procent op een lichtgemotoriseerd voertuig, waartoe ook elektrische steps en skateboarden behoren. Met de Stint, een elektrische bakfiets, vielen bij een ongeluk vorig jaar zelfs vier doden.

OVV adviseert minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) de keuring te herzien. De manier van keuren is volgens de raad „onder grote politieke druk” ontstaan om innovatieve voertuigen „simpel en snel toe te laten op de openbare weg”. Deze categorie licht gemotoriseerde voertuigen, schrijft de OVV, was tussen 2007 en 2015 „erg breed”, waardoor er te veel voertuigen onder vielen.

Het toelatingsproces was bovendien „eenvoudig ingericht en week sterk af van de Europese procedures”, aldus de OVV. „Er werden minimale eisen gesteld aan het voertuig en de veiligheid daarvan.”

Europese regelgeving

De keuring van deze categorie moet wat betreft de OVV worden ingericht naar Europees model. Voor sommige voertuigen kan dat betekenen dat ze mogelijk alsnog door een keuring moeten, voor andere dat de toelatingsprocedure opnieuw moet worden beoordeeld. Voor voertuigen die al rondrijden, zijn volgens de OVV „mogelijk maatregelen nodig om alsnog de veiligheid te vergroten”. „Gezien de toegenomen drukte op de openbare weg en de grote aantallen slachtoffers”, schrijft de OVV, „kunnen maatregelen niet op zich laten wachten”. De Onderzoeksraad beveelt aan dat een onafhankelijk keuringsinstantie – de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) – verantwoordelijk wordt voor de toelating.

Ongeluk in Oss

De aanleiding voor het OVV-onderzoek was het ongeluk dat vorig jaar september gebeurde in het Brabantse Oss. De Stint was toen betrokken bij een dodelijk ongeluk op een spoorwegovergang waarbij de bestuurder niet kon remmen en de elektrische bolderkar op het spoor belandde en door een trein werd geraakt. Vier van de vijf kinderen die in het voertuig zaten, kwamen om het leven. Het vijfde kind en de bestuurder raakten zwaargewond.

In een reactie noemt minister Van Nieuwenhuizen de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid „pijnlijk”. Ze zegt dat ze het oordeel over toelating van nieuwe voertuigen gaat „beleggen bij een onafhankelijke instantie”. Tot die tijd, zegt ze, zijn de adviezen van de RDW en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bindend. Ook gaat ze „aan de slag” met het advies dat er gekeken moeten worden naar elektrische bakfietsen.