‘Minister moet keuring voertuigen als Stint herzien’

Onderzoeksraad voor Veiligheid Bij de keuring van licht gemotoriseerde voertuigen zoals de Stint was onvoldoende aandacht voor de veiligheid, aldus de OVV.

Er is onvoldoende aandacht voor veiligheid bij de keuring van nieuwe licht gemotoriseerde voertuigen, zoals de Stint, elektrische bakfietsen en scootmobiels. Dit schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een woensdag gepubliceerd rapport na onderzoek dat werd ingesteld na het ongeluk met een Stint op het spoor in het Brabantse Oss vorig jaar september.

Het dodelijke ongeluk op een spoorwegovergang kon plaatsvinden omdat de bestuurder niet kon remmen, waardoor de elektrische bolderkar op het spoor belandde. Daar werd de Stint door een trein geschept. Vier van de vijf kinderen in de Stint kwamen om het leven. Het vijfde kind en de bestuurder raakten zwaargewond.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) moet de wijze herzien waarop licht gemotoriseerde voertuigen worden gekeurd, oordeelt de OVV. In een reactie noemt minister Van Nieuwenhuizen de conclusies van de OVV „pijnlijk”. Ze gaat het oordeel over toelating van nieuwe voertuigen „beleggen bij een onafhankelijke instantie”.

Er bestaan verschillende de categorieën licht gemotoriseerde voertuigen waarvoor verschillende keuringen gelden. De categorie voor bijzondere bromfietsen zoals de Stint is volgens de OVV „onder grote politieke druk” ontstaan om innovatieve voertuigen „simpel en snel toe te laten op de openbare weg”. Deze categorie, schrijft de OVV, was tussen 2007 en 2015 „erg breed”, waardoor er te veel voertuigen onder vielen. Het toelatingsproces was „eenvoudig ingericht en week sterk af van de Europese procedures”, aldus de OVV. „Er werden minimale eisen gesteld aan het voertuig en de veiligheid daarvan. Hierdoor ontbrak een effectieve veiligheidstoets voordat de voertuigen op de weg kwamen.”

De keuring van deze categorie moet wat betreft de OVV dan ook worden ingericht naar Europees model. Voor sommige voertuigen kan dat betekenen dat ze mogelijk alsnog door een keuring moeten, voor andere dat de toelatingsprocedure opnieuw moet worden beoordeeld.

Onvoldoende zicht

Daarnaast adviseert de OVV dat de risico’s van alle licht gemotoriseerde voertuigen in kaart worden gebracht en worden getoetst aan een door de minister vastgesteld veiligheidsniveau. Volgens de onderzoeksraad zit het probleem er onder andere in dat er een „grote verscheidenheid aan toelatingsprocedures” is, die „afwisselende of helemaal geen eisen” stellen aan de veiligheid van de voertuigen. Bovendien is er onvoldoende zicht op het effect van veel verschillende voertuigen op de verkeersveiligheid. Ook bij de categorie ‘voertuigen die zonder keuring de weg op kunnen’ ziet de OVV problemen. Een voorbeeld daarvan is de met de Stint vergelijkbare elektrische bakfiets.