Amsterdam moet met nieuwe maatregelen nóg autoluwer worden

Talk of the Town Belangrijke verkeersaders krijgen een ‘knip’, meer ruimte voor de fiets en gratis OV voor kinderen. De stad dringt de auto verder terug.

Ook de Jan Pieter Heijestraat zal worden afgesloten voor doorgaand verkeer.
Ook de Jan Pieter Heijestraat zal worden afgesloten voor doorgaand verkeer. Foto Novi Zijlstra

Amsterdam groeit nog elke dag. Dat betekent ook meer mensen die gebruik maken van de infrastructuur: automobilisten, fietsers, reizigers met het openbaar vervoer, voetgangers. Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer, PvdA) wil „meer leefruimte en schonere lucht”. Hiertoe heeft zij deze maand de Agenda Amsterdam Autoluw opgesteld, een plan met 27 maatregelen om Amsterdam autoluw te maken, ofwel „Amsterdammers en bezoekers te stimuleren vaker te kiezen voor alternatief vervoer”.

De gedachte achter het plan is het autoverkeer in de stad sterk te verminderen, waardoor er meer ruimte komt voor andere verkeersdeelnemers. Een aantal maatregelen gaat direct in, bijvoorbeeld het opheffen van parkeerplekken ten gunste van tram of bus, voor meer haltes en snellere doorstroming.

‘Knippen’ verkeersaders

Een van de belangrijkste maatregelen uit de Agenda is om auto’s die geen bestemming in de stad hebben en die gebruiken als doorgaande route, te weren. In de praktijk betekent dit eenrichtingsverkeer en „knippen”, ofwel barrières die autoverkeer onmogelijk maken, zoals nu op het Muntplein. Knippen komen er in verkeersaders als de Weesperstraat en Van Woustraat.

Dat de gemeente de auto wil terugdringen, is allang bekend. De veranderingen die de verkeerswethouder nu aankondigt, zijn echter de meest verregaande. Voor 2040 moeten alle maatregelen zijn doorgevoerd. Ook bezint de wethouder zich op maatregelen om alleen taxi’s met een bevestigde rit in de binnenstad toe te laten, zodat het vervuilende rondjes rijden en wachten met draaiende motor tot het verleden gaan behoren.

Het motief van haar besluit is de onevenredige ruimte die een auto inneemt: „Meer fietsers en voetgangers, en dus een snellere doorstroming van het openbaar vervoer kan alleen als de auto inlevert.” Dijksma wil de ruimte in straten als Kinker-, Beethoven- en Linnaeusstraat reserveren voor brede stoepen met laad- en losplaatsen. Kades en grachten worden zo goed als parkeerplaatsvrij en de maximumsnelheid gaat daar naar 30 kilometer per uur.

Kinderen tot 12 jaar reizen straks in het weekend en op woensdagmiddag gratis met het openbaar vervoer

Om de jeugd te stimuleren van het openbaar vervoer gebruik te maken ontwikkelt Dijksma het plan KidsVrij Amsterdam: het openbaar vervoer wordt gratis voor kinderen tot en met 11 jaar op woensdagmiddag en in het weekend.

De fiets geldt als het vervoermiddel bij uitstek. Er komt een fietsvriendelijker wegennet met nieuwe routes.

‘Draconisch en onevenwichtig’

Niet iedereen is blij met deze Agenda. VVD-raadslid Anne Marttin vindt dat „gezinnen, ouderen en mantelzorgers” de dupe zijn.

Tom Huyskens, woordvoerder van autohandelaarsbranche-organisatie BOVAG, noemt de maatregelen „draconisch en onevenwichtig. Door het anti-autobeleid kozen velen voor de snorfiets, en vervolgens is die in de ban gedaan en moet op de rijweg, met alle levensgevaarlijke gevolgen van dien.” BOVAG is geen tegenstander van een autoluw beleid, benadrukt hij, maar pleit voor „werkbare alternatieven die mensen verleiden andere vormen van vervoer te kiezen, in plaats van alleen verboden op te leggen. Amsterdam moet zijn infrastructuur verbeteren voor alle soorten tweewielers, dus ook snorfietsen. ”

Fractievoorzitter Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren) stelt dat „de plannen voor een autoluwe stad goed zijn voor luchtkwaliteit en klimaat. Maar het college kan stimulerender bijdragen leveren aan een goede infrastructuur voor schoner vervoer, naast elektrisch vervoer ook vervoer op waterstof. Ook moet er gekeken worden naar de gevolgen van ‘knippen’ voor de andere straten, qua drukte en luchtkwaliteit.”

Voorzitter Florrie de Pater van de Fietsersbond Amsterdam noemt de plannen op zich positief, „maar helaas blijkt in de praktijk dat de gewonnen ruimte naar het openbaar vervoer gaat. Fietsers komen er uiteindelijk bekaaid vanaf. Neem de Rozengracht: al verdwijnen er parkeerplekken, de fietser heeft straks minder plek dan nu.”

Lees ook: Dit zijn de smerigste plekken van Amsterdam

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.