Recensie

Recensie Muziek

Angel Olsen kan een grote jas goed hebben

Op haar vijfde album, All Mirrors, lijkt het alsof de Amerikaanse zangeres Angel Olsen een grote, opzichtige jas heeft aangetrokken. De sobere arrangementen van weleer krijgen nu kleur en allure. Orkestraties, galm, vernuftige klankbrouwsels – het klinkt exuberant, maar Olsen kan het hebben. Want Angel Olsen kan janken als een pedal-steelgitaar, ze kan schallen als een Las Vegas-ster, en traag croonen als een getergde Elvis. En als ze heksig wil klinken, doet ze dat ook (in ‘Summer’). Afgezien van het afsluitende ‘Changes’, dat een zwak deuntje heeft, zijn alle nummers geslaagd. De composities zijn theatraal, maar met een ruig randje uitgevoerd. Zowel op melodie als arrangement wordt onverwachts ingebroken. Daverende pauken doorkruisen de zangpartij, een ijzingwekkend stel violen trilt door de dreigende gitaren: elk instrument mag zich krachtig uitleven. En daartussen houdt Olsen stand.

Live: 6/2 Paradiso, Amsterdam.