Recensie

Recensie Muziek

Nieuw fusie-orkest Phion klinkt als hechte groep met rauw randje

Klassiek Het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten zijn gefuseerd tot Phion. Bernsteins musical ‘Wonderful Town’ zorgde voor een feestelijk startschot.

De jonge solisten Esther Maas en Laetitia Gerards zongen met aanstekelijk plezier .
De jonge solisten Esther Maas en Laetitia Gerards zongen met aanstekelijk plezier . Foto Rene Knoop

Het Gelders Orkest en Orkest van het Oosten zijn per 1 september gefuseerd en heten vanaf volgend seizoen Phion. Die naam, bedacht door een merknamenbureau, heeft volgens de betrokkenen geen specifieke betekenis. De toevoeging ‘orkest van Gelderland en Overijssel’ moet duidelijk maken waar de nieuwe organisatie opereert. Deze week is het orkest op tournee met Leonard Bernsteins minder bekende musical Wonderful Town.

Lees ook dit artikel uit 2016 over de fusie van Gelders Orkest en Orkest van het Oosten.

Er was al lange tijd sprake van een fusie van de oostelijke orkesten. Na de ingrijpende cultuurbezuinigingen van 2012, die leidden tot de opheffing van de Radio Kamer Filharmonie en het samengaan van het Limburgs Symfonie Orkest en het Brabants Orkest tot Philharmonie Zuidnederland, bleef er aanvankelijk ruimte voor zelfstandige orkesten in Gelderland en Overijssel. In 2016 werd een gedwongen fusie nog afgewend, al werd de samenwerking tussen de twee orkesten sindsdien geïntensiveerd. Met ingang van dit seizoen is de fusie tot één organisatie een alsnog feit. De oude namen en websites zullen pas over een jaar volledig vervangen zijn.

Met Wonderful Town heeft Phion zich in ieder geval feestelijk gelanceerd. Het leek op voorhand een gewaagde keus: Bernsteins talrijke bigbandnummers zijn geen gesneden koek voor een symfonieorkest, en de Engelstalige gesproken tekst van een musical kan tenenkrommend uitpakken. Dat laatste gevaar was slim ondervangen door verteller Guido Spek de nummers aan elkaar te laten praten. Bovendien was er een uitstekende jonge solistencast, die de verwikkelingen rondom de zusjes Sherwood, naar New York gekomen om het te maken, met aanstekelijk plezier voor het voetlicht bracht. Sopraan Laetitia Gerards overtuigde als de bevallige Eileen. Met haar jazzy geluid zette Esther Maas het intellectuele flapuitzusje Ruth prachtig neer.

Je zou ook kunnen zeggen dat de keuze voor Bernstein juist een gewiekste was. Hoewel het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten al een flinke samenwerkingsgeschiedenis hebben, duurt het volgens experts en ervaringsdeskundigen na een orkestfusie meerdere jaren voor een nieuwe klankcultuur tot wasdom gekomen is. Bernsteins spetterende dansmuziek vraagt andere, ongebruikelijke kwaliteiten: felheid, ritmische precisie, swing. Specialist Wayne Marshall liet Phion klinken als een hechte groep met een rauw randje, niet altijd even gepolijst maar wel hartstochtelijk, en met verschillende goede soloblazers. Het koor Consensus Vocalis, dat repeteerde onder leiding van Alistair Digges, stal niettemin de show met de gloeiende serenade ‘My darlin’ Eileen’. Tijdens feestnummer ‘Conga’ bleken de koorleden ook over meer dan verdienstelijke dansmoves te beschikken.

Aanvulling (8/10/19): In een eerdere versie stond dat de naamswijziging al was ingegaan, de naam Phion wordt vanaf komend seizoen gebruikt.