ProRail investeert tientallen miljoenen extra in behoud historische stations

Veel perronkappen en gietijzeren stationsdelen van 100 tot 150 jaar oud kampen met roest- en scheurschade. Ook moeten hevigere regenbuien en windstoten worden opgevangen.

Het Centraal Station van Groningen is een van de stations die vernieuwd wordt.
Het Centraal Station van Groningen is een van de stations die vernieuwd wordt. Foto Remko de Waal/ANP

Spoorbeheerder ProRail trekt jaarlijks 15 tot 20 miljoen euro extra uit voor het onderhoud van dertig monumentale stations. Met name perronkappen en gietijzeren stationsdelen op deze stations die tussen de 100 tot 150 jaar oud zijn, kampen met roest- en scheurschade.

De eerste stations die worden aangepakt zijn die in Leeuwarden, Groningen, Harlingen en Driebergen-Zeist. Later volgen onder meer Nijmegen, Apeldoorn, Dordrecht en Hilversum. Het uitgangspunt bij de renovaties is het historische uiterlijk van de vaak centraal gelegen stations „nauwkeurig te behouden”, aldus ProRail. Reizigers zullen naar verwachting weinig hinder ondervinden van de renovaties.

Veel van de gebouwen zijn gebouwd in de 19de of begin 20ste eeuw. De constructies zijn volgens ProRail niet langer berekend op het huidige gebruik en daarom toe aan groter onderhoud. „Er zijn op dit moment geen veiligheidsrisico’s op deze stations”, zegt een woordvoerder van ProRail desgevraagd. „Wel is groter onderhoud nodig aan onder meer de fundering, kappen en afwatering. Ook zullen op sommige stations zonnepanelen worden geplaatst.”

Hevigere regen en wind

ProRail noemt klimaatverandering als een van de redenen extra aandacht te besteden aan stationsonderhoud. Hevigere regenbuien en windstoten moeten volgens de spoorbeheerder beter worden opgevangen. „Dat betekent dat er naar ontwerpvoorschriften moet worden gekeken om het water ook in de toekomst goed te kunnen afvoeren”, schrijft het bedrijf.

ProRail beheert en onderhoudt de 404 stations in Nederland. Daarvan hebben 350 stations perronkappen. Een kwart ervan is gebouwd voor de Tweede Wereldoorlog en heeft vaak een monumentale status.