Met een halflege auto naar het festival is ook maar zonde

Groen doen Elke week gidst NRC je richting een duurzaam leven.

Foto iStock

‘Moet ik je een slinger geven?” De vraag komt aan het eind van de avond wellicht wat bedreigend over, maar de gemiddelde Amsterdamse kroegganger weet waarschijnlijk wel beter. Hier wordt, al of niet op een wankele fiets, vriendelijk een lift aangeboden.

Als het aan Marvin Pupping ligt, weet binnenkort iedereen wat een slinger betekent. Hij is de mede-ontwikkelaar van een meerijd-app met die naam. Via Slinger kan een festivalganger nu op zoek naar een plekje in de auto van een andere festivalganger. Of kan een voetbalfan kijken wie van plan is met een halflege auto naar een interland in de Arena te rijden. De aanbieder van een vrije stoel kan aangeven welke bijdrage in de kosten wordt verwacht.

Tot nog toe is carpoolen in Nederland niet zo populair, in elk geval niet in het woon-werkverkeer. Ondanks alle carpool-plaatsen en de vele files zou niet meer dan 2 procent van de forenzen bereid zijn om het delen van zijn auto te overwegen: jammer, want met drie of vier inzittenden per auto zou van een fileprobleem nauwelijks sprake zijn.

Mogelijk is de festivalganger of voetbalfan eerder te verleiden tot het delen van de auto. Dat is in elk geval de doelgroep van de Slinger en in de praktijk gaat het om heel wat kilometers die bespaard kunnen worden. Volgens voetbalbond KNVB, betrokken bij de Slinger, rijden voetballers en fans jaarlijks zeker 300 miljoen kilometer naar de velden en stadions. Zo’n 1.100 festivals trekken jaarlijks bijna 20 miljoen mensen.

Via WhatsApp

Tel daarbij op populaire sporten als hockey en tennis en volgens Pupping kom je dan uit op minimaal 1 miljard jaarlijkse kilometers. Bedoeling is dat organisatoren van festivals via de verkoop van e-tickets het gebruik van Slinger gaan aanbieden. En als partner van de app wil de KNVB in kaart brengen hoeveel CO2-uitstoot wordt bespaard.

Volgens de makers is de Slinger, die net als tikkie van ABN Amro via WhatsApp werkt, uniek in zijn soort. Wel is er het internationale BlaBlaCar dat vooral bemiddeld in langere reizen, gemiddeld 180 kilometer. Volgens de site van het Franse bedrijf maken meer dan 35 miljoen leden, in 22 landen, gebruik van de carpool-app.

Bij de net gelanceerde Slinger gaat de aandacht allereerst uit naar de Nederlandse markt. Maar de naam staat volgens de ontwikkelaars een internationale expansie niet in de weg. Van slinger naar slingshot (catapult) is het een kleine stap.