Recensie

Recensie Muziek

Rick Stotijns contrabas is veelzijdig soloinstrument

De contrabas zit doorgaans goed verstopt in de achterste gelederen van het symfonieorkest. Dat de ronkende kolos ook een veelzijdig soloinstrument kan zijn, bewijst contrabassist Rick Stotijn op zijn nieuwste cd. Reports from the Low Country heet de release waarop heel toepasselijk werk van vier vooraanstaande Nederlandse componisten is samengebracht. De titel is ontleend aan het gelijknamige Contrabasconcert van Martijn Padding, waarin Stotijn afwisselend bluegrassfieldels, jazzy loopjes en groovende Albertijnse basjes uit de snaren strijkt en plukt. Prachtig is ook het tweede deel, ‘Ricochet’, een sluiptocht met stuiterstok door een nachtelijk klankveld van geheimzinnig resonerend slagwerk.

De contrabas als scheurende viool of roffelende trommel? Beluister Michel van der Aa’s For the time being, een ‘luisterdrama in drie aktes’, waarin ook zus Christianne (mezzo), pianist Hans Eijsackers, en violist Rosanne Philippens te horen zijn.