Brieven

Brieven

Zeespiegel

Allen naar Limburg

Het IPCC, het wetenschappelijk klimaat panel van de Verenigde Naties, voorspelt

dat de zeespiegel aan het einde van deze eeuw ca. 84 cm hoger ligt. (Zeespiegel deze eeuw 84 cm hoger bij stijgende uitstoot, 25/9) Uit de bijgevoegde grafiek in het stuk blijkt dat alle provincies, uitgezonderd Limburg, getroffen worden door het stijgend waterpeil. Moet de leus: „Limburg, je zal er maar wonen”, weer van stal gehaald worden?

Zeespiegel (2)

Hogere noorden?

De situatie van Nederland beneden NAP is precairder dan er in uw artikel wordt geschetst. Het grootste deel van Nederland beneden NAP is veengrond, en die veengronden zijn in de loop der eeuwen omlaag gepompt door ontwatering. Daardoor klonk het veen in en moest er méér worden uitgepompt. Dat proces is nooit gestopt en gaat nog steeds door. Naarmate men het water hoger moet oppompen, stijgen de kosten exponentieel. Eind jaren zeventig schatte men de kosten van de bemaling alleen al op meer dan 1 miljard gulden, in een tijd dat de Rijksbegroting nog in (honderden) miljoenen luidde. Ik was toen werkzaam bij Rijkswaterstaat en informeerde bij de beleidsambtenaren of iemand ooit had berekend hoe lang men daar nog mee door kon gaan, en of we langzamerhand niet moesten gaan nadenken over ons terugtrekken naar hogere gronden; de Noord-Duitse laagvlakte is nagenoeg leeg… Dat was uiteraard een bespottelijk idee. Maar misschien wordt het nu toch nog tijd om op te houden met alleen luchtfietsen over CO2 en eens over praktische maatregelen te gaan nadenken, en zulks niet alleen in Nederland.

Vervoer

Graag makkelijker

Stel: je wilt met het vliegtuig een retourtje Milaan maken. Verschillende websites leveren je daarvoor binnen een luttel aantal minuten verschillende keuzes qua maatschappijen, prijzen, vliegtijden. En met een creditcard heb je ook zo een electronisch ticket in je mailbox.

Stel: je wilt met de trein naar Milaan. NS Internationaal heeft nog vijf Nederlandse stations, waar je fysiek internationale tickets kunt kopen. Verder is de reiziger uit bijvoorbeeld Groningen aangewezen op een telefonische NS-service. Daarvoor betaal je, naast de gesprekskosten, ook nog eens 7,50 euro servicekosten per boeking. En het kost je tenminste een half uur om de reis te regelen.

Regel je het – bijvoorbeeld – via Deutsche Bahn, dan ben je in ieder geval minder geld kwijt, maar je moet daarvoor ook een tamelijk ingewikkelde elektronische weg bewandelen of – voor die Groninger – even op en en neer naar Leer (Ostfriesland), waar ze op het provinciale station wél internationale tickets verkopen.

Ik meen dat het internationale verkeer per trein toch echt bevorderd zou worden als er eenvoudiger methodes worden ontwikkeld om kaartjes daarvoor te bestellen, zoals dat met vliegtickets al jaren het geval is. Wie springt er in dit ‘gat’?

Vrouwenquotum

Wie wil dat nou?

Zou het niet kunnen zijn dat veel vrouwen een ‘topfunctie’ een beetje saai vinden? Er is zoveel meer.

Vrouwenvoetbal

Kijk naar Engeland!

Ik verheug me al de hele dag op de Champions League-wedstrijd van de Arsenal-vrouwen tegen Fiorentina die avond, als ik het artikel lees over het uitzenden van samenvattingen van de eredivisie vrouwen op televisie. (De voetbalsters hadden op meer belangstelling van de NOS gerekend, 26/9) Hoe kan het dat de wedstrijden van onze oranje leeuwinnen door miljoenen mensen bekeken worden, maar dat er geen samenvatting van 4 minuten uitgezonden kan worden? Een wedstrijd tussen Ajax en FC Twente, nota bene, de twee beste clubs in het Nederlandse vrouwenvoetbal. KNVB, neem een voorbeeld aan de Engelse FA. Nadat deze er voor heeft gezorgd dat de hele FAWSL (hoogste Engelse league voor vrouwen) een divisie is geworden waarin iedere voetbalster fulltime profvoetballer is, worden nu al hun wedstrijden live gestreamd via een app, en worden er per weekend één of twee hele wedstrijden uitgezonden op tv. Er wordt geld gestopt in vrouwenvoetbal, het niveau gaat omhoog en de wedstrijden worden nog leuker om te kijken. Het vrouwenvoetbal wordt vandaag de dag alleen maar succesvoller, maar de Eredivisie blijft helaas achter.

Burendag 2019

Gedichtendans

Kom zaterdag even uit je coconnetje; en zet je buurman in het zonnetje!

Van groot tot klein gebaar; met een stukje ommekijken naar elkaar. Belletje lellen, samen bakken; dansen, doen of stamppot prakken.

Zeg één dag van ‘Ik-sprik-sprouw’; vandaag deel ik mijzelf met jou. Maak ik van mij; een ons -en samen wij

In deze turbulente tijd; waar men bumperkleeft en filerijd. Tussen hoop en idealen; prestatie, druk en menslijk falen. Misselijk, zwak of ziek; zijn we onder de dieren vrij uniek. Dus grijp die kans en gluur; zaterdag even door je muur. Drink een bakkie, breek de koek; breng zelfs de boze buurman, eventjes bezoek. ‘Een kleine stap naar broederschap.’

Correcties & aanvullingen

Shell

In ‘Weer grote schikking met Kazachstan’ (27/09, p. E7) staat dat een consortium met onder meer Shell een schikking van een miljard dollar moet betalen aan Kazachstan, en dat vorig jaar een vergelijkbaar bedrag werd betaald. Shell stelt in een reactie dat Kazachstan dit bedrag volgens persbureau Bloomberg zou claimen en dat er vorig jaar geen betalingen aan Kazachstan zijn gedaan.

Praags theater

In het artikel Dit keer stemt de herdenking van ‘1989’ minder vrolijk (26/9 p.14-15) stond dat het boek The Magic Lantern vernoemd naar een Praagse kroeg was; dit moest zijn: een theater.

Migranten R’dam

In de brief Ik zie dagelijks hoe migranten waardigheid verliezen (26/9, p. 17) werd de organisatie Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt aangeduid als Centrum. De auteur bedoelde tevens: waarom geven we migranten geen arbeidscontract van een jaar of vier, om ze daarna verplicht terug te laten gaan.

Aristophanes

In Vogels van vederlichte vissenhuid (26/9, p. 20) was de naam van de Griekse komedieschrijver Aristophanes verkeerd geschreven als Aristophanus.