Na jaren vertraging gaat de metro naar Hoek van Holland nu rijden

Metro De opluchting is groot langs de Hoekse Lijn nu deze eindelijk gaat rijden dit weekend. Het laatste stukje laat nog even op zich wachten

Halte Steendijkpolder
Halte Steendijkpolder Foto Walter Herfst

„De vlaggen gaan uit in onze gemeenten”, zegt D66’er Bert de Reuver uit Maassluis. „Ein-de-lijk gaat de metro rijden.” De opluchting in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland is groot nu ook de laatste testritten voor de Hoekse Lijn goed lijken te verlopen. Het betekent dat maandag 30 september de langverwachte metro tussen Schiedam en Hoek van Holland Haven gaat rijden volgens de dienstregeling. „Er heerst veel opluchting bij ons”, zegt De Reuver.

De treinverbinding tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland werd in maart 2017 opgeheven om plaats te maken voor een metroverbinding. Volgens de oorspronkelijke plannen zou de eerste metro al in augustus 2017 over het vernieuwde spoor rijden. Dat bleek een enorme misrekening te zijn. Onder andere door softwareproblemen werd dat ruim twee jaar later. Ook de kosten werden overschreden met 90 miljoen euro tot een totaalbedrag van 462 miljoen euro. Omdat de ingebruikname steeds werd uitgesteld, verloren inwoners uit de gemeenten langs de lijn hun vertrouwen in het project. Ook was er veel kritiek op de vervangende bussen. De reis duurt langer en de bussen zaten vaak propvol. Op de wegen was het filerijden.

Wanneer gaat die lijn nu éindelijk rijden.

De eerste weken dat de Hoekse Lijn rijdt, blijven de vervangende bussen als back-up dienst doen. De bussen zullen nodig zijn om de reizigers te vervoeren als de metroverbinding bijvoorbeeld kampt met kinderziektes. „We verwachten niet dat in de opstartfase vanaf het allereerste begin alles op rolletjes loopt”, zegt een woordvoerder van de RET.

Om de reizigers kennis te laten maken met de nieuwe verbinding mogen zij zaterdag 28 september gratis een proefritje maken tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven. De poortjes op deze en alle tussenliggende perrons staan dan open. „Een gebaar voor alle mensen die de er afgelopen twee jaar zoveel ellende van hebben gehad”, omschrijft De Reuver de kennismakingsactie. „Ik denk dat daar veel gebruik van wordt gemaakt. Omwonenden hebben de metro’s al vaak voorbij zien komen tijdens de testen. Nu willen veel mensen het zelf ervaren.” Het steunraadslid uit Maassluis rijdt zaterdag zelf ook mee. „Ik ben benieuwd of alles goed verloopt.”

Intussen werkt de gemeente Rotterdam verder aan het laatste stukje metrolijn dat Hoek van Holland Haven uiteindelijk moet verbinden met het strand. Dit stuk spoor zou eind 2018 klaar zijn. Door de vertragingen begonnen de werkzaamheden pas begin dit jaar. De gemeente hoopt dat de verlenging voor het badseizoen van 2022 klaar is. „Dit onder het voorbehoud dat zich geen grote risico’s voordoen”, schreef het college vrijdag in een brief aan de raad. Vorig jaar kreeg de raad nog te horen dat het stuk metrospoor waarschijnlijk in de eerste helft van 2021 zou worden opgeleverd.

Winderige Hoek moet Rotterdam Beach worden.