‘Het schilderij was geïnspireerd op mijn boek’

Mijn favoriet Waarom heeft u dit kunstwerk gekocht? Deze week: een schilderij.

Ellen Lingg, Heldere Mist, 80 x 60 cm. Acryl en houtskool op doek, 2018.
Ellen Lingg, Heldere Mist, 80 x 60 cm. Acryl en houtskool op doek, 2018.

‘Een jaar geleden verscheen mijn tweede roman Heldere Mist. Ik gaf in die tijd een lezing in een café in Delft, waar ik dit schilderij zag hangen, mooi warm van onderen belicht. Na afloop van de lezing werd ik voorgesteld aan de vrouw die het kunstwerk gemaakt had. Ze vertelde dat het geïnspireerd was op mijn boek.

„Later heb ik Ellen opgezocht, maar het schilderij bleek helaas al verkocht. Wel zei ze dat ze zich de hoofdpersoon uit mijn boek nog goed kon herinneren. Ze wilde bij uitzondering, want ze schildert unieke exemplaren, proberen een nieuw en vergelijkbaar schilderij te maken. Dat is gelukt. Het is iets donkerder uitgevallen, maar de compositie is vrijwel hetzelfde.

„Mijn roman gaat over de belevingswereld van een tienermeisje. Het verhaal bestrijkt vijf jaar. In die periode maakt de hoofdpersoon een ontwikkeling door, van een geïsoleerde eenling naar een vrouw die in het volle leven staat. Ellen heeft met dit schilderij de kracht van mijn personage willen weergeven. Terwijl de achterste figuur nog in het donker staat, loopt de voorste figuur al naar het licht. Je zou kunnen zeggen dat er meerdere personen huizen in de hoofdfiguur, en dat de een wat stoerder en optimistischer is dan de ander.

„Ellen heeft geen spoor van kleur in het schilderij verwerkt, terwijl Heldere Mist toch echt een kleurrijk boek is. De pion-achtige figuren hebben geen gezicht, waardoor je er van alles op kunt projecteren. Ik kan er eindeloos naar kijken. Want komt die donkere fase er nog aan, of ligt die al achter haar? Die tegenstellingen en contrasten vind ik mooi. Ze zitten ook in de titel van mijn boek. Want heldere mist, dat bestaat natuurlijk niet, althans niet op het eerste gezicht. Gaandeweg het verhaal blijkt het toch mogelijk te zijn. Dat zie ik ook terug in het schilderij.”